2006/09 – Ile d’Oléron & Ile de Ré
13/09/2006 Woensdagavond nog vertrokken naar Nieuwpoort, naar de Zwerver een nieuwe plaats voor motorhomes, een privé initiatief. Volgens eigen zeggen was hij 3 jaar bezig geweest om de vergunningen in orde te krijgen. Het is fraai aangelegd. Je betaalt er € 1 voor het eerste uur en € 0.60 voor alle volgende.
14/09/2006 Het was de bedoeling om nog een paar beelden mee door te nemen van Beauford 2006, het kunstprogramma aan de kust. Eerst zijn we naar Middelkerke gereden en gegaan voor een paar reuzen baby’s zonder gezicht die de dijk op kruipen. Daarna zijn we door gereden naar De Panne voor de olifanten die er op het strand staan. Dikke pech, ze waren in onderhoud. Een paar hebben we toch op foto kunnen vastleggen zonder al te veel hinder van de werken.
Daarna werd het tijd om de echte reis aan te vatten, maar eerst in De Panne nog ons middageten verorbert. Daarna zijn we dus Frankrijk in gereden tot Beuvron-an-Auge. Een schilderachtig dorpje zoals er niet veel zijn op deze planeet. Echt prachtig. Niet groot. Een paar winkeltjes, paar restaurants en heel veel bloemen en vakwerkhuizen. Er is ook een zeer mooie parking aan het gemeentehuis en het is er wreed stil.
15/09/2006 Het is ’s avonds beginnen te regenen en het is niet meer gestopt tot ’s anderendaags ’s avonds laat. Voor de rest was het een reisdag, een 600 km gereden, tot Chaillé-les-Marais. Toen we eindelijk de parking in zicht hadden werden we geblokkeerd door een vrachtwagen. Ik dus maar weer eens in achteruit en ditmaal tegen een andere wagen die me wou passeren. Voor de rest dus niks wat het vertellen waard was.
16/09/2006 We moesten nog de laatste 80 km tot aan Ile d’Oléron. Het was eindelijk gestopt met regenen, maar het was nog wel zeer zwaar bewolkt, met nu en dan een buitje. Het eerste dorpje dat we bezocht hebben was Le Château. Mooi haventje en een paar mooie straatjes langs de haven. Het stadje heeft ook wel iets.
Er was te veel wind om in de omgeving van de vuurtoren te blijven overnachten en we zijn dus maar onze wijnboer gereden in St.-Pierre. We stonden er vorig jaar in augustus met 3 nu met 10 motorhomes. Het was wel een hele verademing dat je van de ene kant van het eiland naar het midden aan een behoorlijke snelheid kon afleggen ook een groot verschil met vorig jaar, toen het aanschuiven was, van het begin tot het einde. ’s Avonds eerst oesters gegeten en daarna de beloofde mosselen. Het is weer heerlijk om in Frankrijk te zijn.
17/09/2006 Echter overdaad schaadt en het was gisteren avond allemaal wat zwaar op de maag. Ik denk dat ik voortaan de combinatie van oesters en mosselen maar ga laten. ’s Morgens zijn we verder gereden naar la Cotinière. We hadden de Mobi achter gelaten net voor het dorpje en de fietsen genomen. We hebben de voormiddag wat rondgelopen in het dorpje en de Mobi voor de middag verplaatst naar de grote parking net voorbij het dorp. Hier had je een mooi zicht op zee en/of haven.
Na het eten zijn we verder gereden naar St.-Trojan-les-Bains, met een tussenstop in Port des Salines. In dit laatste dorpje zijn er nog overblijfselen van zoutpannes. Commercieel worden deze niet meer uitgebaad, maar ik denk dat ze voor de toeristen nog in ere gehouden worden.
In St.-Trojan hebben we de fietsen terug genomen en hebben we een flinke fietstocht gedaan langs het water heen en door het bos en het dorp terug. Het dorp was trouwens zo dood als een pier. Als je dat dan vergelijkt met le Château of Boyardville dan is het toeristisch gezien toch een heel verschil als je een verleden hebt of niet. Daarna zijn we naar le Château gereden om te gaan eten. We zijn er naar de officiële parking gereden en stonden er echt prachtig. Los van de andere mooi in een hoek met flink wat ruimte naar de volgende parkeerplaats. Na een tijdje kwamen er echter een stel zigeunerachtige onze rust verstoren. Zij waren met een motorhome en een auto en een zestal volwassen. Die auto werd natuurlijk in die open ruimte gezet en het was dus gedaan met onze mooie plaats. Te meer omdat al dat volk niet in de motorhome kon en ze dus buiten moesten leven. Voor het eten zijn mosselen en oesters uit den bozen, gezien we die gisteren al in overvloed gegeten hadden. Aan de haven zijn er verschillende leuke restaurants, je moet wel rekening houden met de Franse tijden. Niet voor 7 uur heen gaan. Eén restaurant blijkt echter de ganse dag open en daar zijn we dan maar binnengegaan. Hoewel zij bijna uitsluitend leefden van de mosselen en de oesters, hadden ze toch ook een paar andere dingen. Uiteindelijk waren we toch € 60 kwijt voor geen al te beste maaltijd (Vissoep - Ok, Bar à Ligne - Nok). Terug op de parking, zaten de zigeuners nog steeds te kletsen buiten en we zijn gewoon ingestapt en vertrokken naar onze wijnboer. Daar weten we tenminste dat we gerust staan.
18/09/2006 Maandag en tijd om onze tent ergens anders te gaan opslaan. We zijn dus vertrokken naar Ile de Ré. Het weer was trouwens ook steeds maar beter aan het worden en we hadden flink wat zonneschijn. In de buurt van Rochefort hangt over de Charante een heel speciale brug "Pont Transbordeur". Daar we vandaag toch wel wat tijd hadden zijn we er maar eens naar gaan kijken. De brug wordt enkel nog gebruikt voor toeristen te voet of met de fiets. ’t Is eigenlijk een grote bak die via kabels aan een wagentje hangt dat heel hoog boven het water over een brug rijdt en zo wordt die bak dan naar de andere kant wordt getrokken.
De overtocht naar Ile de Ré gebeurt via een brug van een 4-tal kilometer lang en toch wel 32m hoog. Het kost in het laagseizoen € 9 om erover te rijden. In het hoogseizoen is dat € 16. We zijn onmiddellijk doorgereden naar St.-Martin-de-Ré. Daar is een parking voor motorhomes, met een 6-tal plaatsen. De parking ernaast waar toch ruim 12 motorhomes stonden was eigenlijk ook al goed volgepropt, laat staan dus die 6 officiële plaatsen. We hebben dan ook wijselijk besloten om op de camping te gaan staan.
We hebben de fietsen genomen en we zijn eerst maar eens naar het stadje zelf gereden. St-Martin is een heel mooi stadje. Het doet wat Zuiders aan, met de haven eigenlijk midden in het centrum en langs alle kades cafeetjes en winkels. Er heerst ook een zeer gezellige drukte. We zijn er dan ook wat blijven rondhangen, maar uiteindelijk zijn we toch verder gereden met onze fietsen. We hadden een fietskaart gekocht en het mag gezegd dat de fietspaden op Ile de Ré prachtig zijn uitgewerkt. Meestal liggen ze wat achterin weg van de drukken verkeersweg. We hebben een toer gedaan over la Couarde-s-Mer en le Bois-Plage-en-Ré. Mooie fietstocht. Onderweg hebben we even halt gehouden bij de oogst van de druiven op een machinale manier. De machines zelf hadden we al eens gezien, maar nog nooit in werking. Het is wel raar dat die machine netjes alle druiven er af haalt en de takjes laat hangen.
’s Avonds hebben we ons vuurtje nog eens boven gehaald en hebben lekker buiten zitten barbecuen. Achteraf hebben we nog tot een uur of 10 buiten gezeten.
19/09/2006 ’s Morgens zijn we verder gereden met de Mobi naar St-Clément-des-Balaines. Daar is een echt motorhome parking, een flink grote en er waren een paar plaatsen vrij. Het dorp zelf stelt ook weer niets voor en we zijn alras met de fiets doorgereden naar Ars-en-Ré. Hier is een haventje met ook weer de restaurantjes en cafeetjes, wel mooi. Ook het stadje zelf is een stop waard. Het was er markt en die hebben we maar eens afgelopen. Na de markt hebben we een Bretoense pannenkoek gegeten met Cider (brut, normaal nemen we blijkbaar doux, maar deze was ook goed). Na het eten zijn we even siësta gaan houden bij onze Mobi. Maar het eiland moest nog verder geëxploiteerd worden en dus moesten we fiets weer op.
De eerste stop was de Phare des Baleines, met ongeveer dezelfde kermis als op Ile d’Oléron. Vervolgens ging de fietstocht naar les Portes-en-Ré. Dit dorp stelt helemaal niets voor. Het zijn gewoon een hele hoop vakantiehuisjes. Er is niet eens zoiets als een centrum. We hebben een beetje verderop nog wat naar de zee zitten kijken en vervolgens zijn we teruggereden voor nog een gezellige avond.
20/09/2006 We besloten nog een dagje op Ile de Ré te blijven en we zijn maar terug gereden naar de camping in St.-Martin-de-Ré. In de voormiddag hebben wat aan het winkelen geweest in het dorp en een terrasje gedaan aan de haven. Lekker rustig en het was ook bijzonder goed weer, wel 28°C met een stralend blauwe hemel. Na de middag zijn we nog naar la Flotte gereden met de fiets. We waren weer wat vroeg, want alle winkels gingen pas rond 2 uur open. We hebben er wat rondgewandeld, maar het was er bijna te warm. ’s Avonds hebben we nog eens mosselen gegeten, wel wat minder deze keer en met wat minder brood gesopt in de looksaus.
21/09/2006 Stilletjes aan tijd om terug naar huis te rijden, maar eerst plannen we nog een stop in Amboise aan de Loire. Hier bevind zich een kasteel waar Leonardo Da Vinci begraven ligt. Het kasteel zelf was ook eigenlijk wel een bezoek waard. Vooral de torens waar de koetsen langs naar boven en beneden konden rijden vond ik heel interessant en waren waarschijnlijk de voorlopers van de huidige ingangen van parkeergarages waar je zo eindeloos in een rondje rijdt. Ondertussen was de temperatuur opgelopen tot wel zeker 30°C en het werd dus eigenlijk gewoon te warm.
Na het bezoek aan de stad zijn we verder gereden naar de wijnboer in St.-Georges waar we 2 jaar geleden zo’n lekkere wijn kochten. Het was de bedoeling om er te blijven staan, maar het was er zo warm en geen beetje schaduw. Plus het stonk er nog geen klein beetje, naar rottende druiven. De wijn was echter wel weer goed en we hebben er dan ook weer flink wat gekocht voor het feestje als Ria 50 wordt in het najaar. Daarna zijn we verder gereden naar Chenonceaux waar we op het gras stonden en waar het toch een stuk frisser was. Een nadeel is de spoorweg die vlak achter de parking loopt en waar toch flink wat treinen over rijden.
22/09/2006 Naar huis gereden, met bevestiging van een nieuw afstandsrecord van 825 km op één dag. Alles was zeer goed verlopen tot net voor Antwerpen waar we in de file stonden en toch ruim een half uur verloren hebben. We waren in totaal 11 uur onderweg.
14/09/2006 Het was de bedoeling om nog een paar beelden mee door te nemen van Beauford 2006, het kunstprogramma aan de kust. Eerst zijn we naar Middelkerke gereden en gegaan voor een paar reuzen baby’s zonder gezicht die de dijk op kruipen. Daarna zijn we door gereden naar De Panne voor de olifanten die er op het strand staan. Dikke pech, ze waren in onderhoud. Een paar hebben we toch op foto kunnen vastleggen zonder al te veel hinder van de werken.
15/09/2006 Het is ’s avonds beginnen te regenen en het is niet meer gestopt tot ’s anderendaags ’s avonds laat. Voor de rest was het een reisdag, een 600 km gereden, tot Chaillé-les-Marais. Toen we eindelijk de parking in zicht hadden werden we geblokkeerd door een vrachtwagen. Ik dus maar weer eens in achteruit en ditmaal tegen een andere wagen die me wou passeren. Voor de rest dus niks wat het vertellen waard was.
16/09/2006 We moesten nog de laatste 80 km tot aan Ile d’Oléron. Het was eindelijk gestopt met regenen, maar het was nog wel zeer zwaar bewolkt, met nu en dan een buitje. Het eerste dorpje dat we bezocht hebben was Le Château. Mooi haventje en een paar mooie straatjes langs de haven. Het stadje heeft ook wel iets.
We zijn de restaurantjes eens afgelopen, de menu’s variëren van € 14 tot € 20 als je niet de goedkoopste neemt en niet het duurste. Een fles wijn ongeveer € 10. Al bij al spot goedkoop dus ten opzichte van België. Maar vandaag staan er huisbereide mosselen op het menu en daar mee uit. Na Le Château zijn we verder gereden naar Boyardville. Zo genoemd omdat er vroeger de arbeiders woonden die Fort Boyard gebouwd hebben. Eigenlijk een jachthaven met wat restaurants en de mogelijkheden om verschrikkelijk veel toeristen te verwerken, nu gelukkig niet. We hebben de Routes des Huîtres verder gevolgd tot we uiteindelijk bij de Phare de Chassiron aangekomen zijn. Ons einddoel voor vandaag. We zijn zelfs helemaal naar boven gegaan, 224 treden en verschrikkelijk veel wind.
17/09/2006 Echter overdaad schaadt en het was gisteren avond allemaal wat zwaar op de maag. Ik denk dat ik voortaan de combinatie van oesters en mosselen maar ga laten. ’s Morgens zijn we verder gereden naar la Cotinière. We hadden de Mobi achter gelaten net voor het dorpje en de fietsen genomen. We hebben de voormiddag wat rondgelopen in het dorpje en de Mobi voor de middag verplaatst naar de grote parking net voorbij het dorp. Hier had je een mooi zicht op zee en/of haven.
In St.-Trojan hebben we de fietsen terug genomen en hebben we een flinke fietstocht gedaan langs het water heen en door het bos en het dorp terug. Het dorp was trouwens zo dood als een pier. Als je dat dan vergelijkt met le Château of Boyardville dan is het toeristisch gezien toch een heel verschil als je een verleden hebt of niet. Daarna zijn we naar le Château gereden om te gaan eten. We zijn er naar de officiële parking gereden en stonden er echt prachtig. Los van de andere mooi in een hoek met flink wat ruimte naar de volgende parkeerplaats. Na een tijdje kwamen er echter een stel zigeunerachtige onze rust verstoren. Zij waren met een motorhome en een auto en een zestal volwassen. Die auto werd natuurlijk in die open ruimte gezet en het was dus gedaan met onze mooie plaats. Te meer omdat al dat volk niet in de motorhome kon en ze dus buiten moesten leven. Voor het eten zijn mosselen en oesters uit den bozen, gezien we die gisteren al in overvloed gegeten hadden. Aan de haven zijn er verschillende leuke restaurants, je moet wel rekening houden met de Franse tijden. Niet voor 7 uur heen gaan. Eén restaurant blijkt echter de ganse dag open en daar zijn we dan maar binnengegaan. Hoewel zij bijna uitsluitend leefden van de mosselen en de oesters, hadden ze toch ook een paar andere dingen. Uiteindelijk waren we toch € 60 kwijt voor geen al te beste maaltijd (Vissoep - Ok, Bar à Ligne - Nok). Terug op de parking, zaten de zigeuners nog steeds te kletsen buiten en we zijn gewoon ingestapt en vertrokken naar onze wijnboer. Daar weten we tenminste dat we gerust staan.
18/09/2006 Maandag en tijd om onze tent ergens anders te gaan opslaan. We zijn dus vertrokken naar Ile de Ré. Het weer was trouwens ook steeds maar beter aan het worden en we hadden flink wat zonneschijn. In de buurt van Rochefort hangt over de Charante een heel speciale brug "Pont Transbordeur". Daar we vandaag toch wel wat tijd hadden zijn we er maar eens naar gaan kijken. De brug wordt enkel nog gebruikt voor toeristen te voet of met de fiets. ’t Is eigenlijk een grote bak die via kabels aan een wagentje hangt dat heel hoog boven het water over een brug rijdt en zo wordt die bak dan naar de andere kant wordt getrokken.
’s Avonds hebben we ons vuurtje nog eens boven gehaald en hebben lekker buiten zitten barbecuen. Achteraf hebben we nog tot een uur of 10 buiten gezeten.
19/09/2006 ’s Morgens zijn we verder gereden met de Mobi naar St-Clément-des-Balaines. Daar is een echt motorhome parking, een flink grote en er waren een paar plaatsen vrij. Het dorp zelf stelt ook weer niets voor en we zijn alras met de fiets doorgereden naar Ars-en-Ré. Hier is een haventje met ook weer de restaurantjes en cafeetjes, wel mooi. Ook het stadje zelf is een stop waard. Het was er markt en die hebben we maar eens afgelopen. Na de markt hebben we een Bretoense pannenkoek gegeten met Cider (brut, normaal nemen we blijkbaar doux, maar deze was ook goed). Na het eten zijn we even siësta gaan houden bij onze Mobi. Maar het eiland moest nog verder geëxploiteerd worden en dus moesten we fiets weer op.
De eerste stop was de Phare des Baleines, met ongeveer dezelfde kermis als op Ile d’Oléron. Vervolgens ging de fietstocht naar les Portes-en-Ré. Dit dorp stelt helemaal niets voor. Het zijn gewoon een hele hoop vakantiehuisjes. Er is niet eens zoiets als een centrum. We hebben een beetje verderop nog wat naar de zee zitten kijken en vervolgens zijn we teruggereden voor nog een gezellige avond.
22/09/2006 Naar huis gereden, met bevestiging van een nieuw afstandsrecord van 825 km op één dag. Alles was zeer goed verlopen tot net voor Antwerpen waar we in de file stonden en toch ruim een half uur verloren hebben. We waren in totaal 11 uur onderweg.
Reacties