2008/06 Noorwegen


14/06/2008 (Za) Rond 9:30h vertrokken. Alles verliep vlot tot aan Osnabrück. Daar was de snelweg afgesloten wegens werkzaamheden. We moesten dus aanschuiven tot de eerst volgende afrit. Veel mensen bleven gewoon in de rij staan, maar wij verkozen de snelweg af te gaan en via een flinke rondrit de snelweg terug op te rijden een paar opritten verder. Hierdoor hadden we wel een uur verloren. Het was de bedoeling om een tussenstop te maken in Rendsburg. Ze hebben daar een goed ingerichte mobilhomeparking, maar goedkoop was het er niet. Per nacht is het € 9 en dan moet je al de andere dingen, zoals douche, lozen, … nog apart betalen. 's Avonds zijn we door het stadje gaan stappen en hebben we een goed restaurant gevonden, waar we veel te veel gegeten hadden dan goed is voor een mens.

15/06/2008 (Zo) Ook vandaag rond 9:30h vertrokken. We moesten los door Denemarken naar Hanstholm. De rit verliep zeer goed. In Hanstholm hebben we even aan het zoeken geweest naar een goede overnachtingplaats en naar de dorpskern. Het laatste hebben we niet gevonden. Hanstholm bestaat blijkbaar uit allemaal huizenblokken die los van elkaar zijn ingepland zonder ergens een kern te vormen. Het eerste, de overnachtingplaats, hebben we wel gevonden, namelijk op een klip die uitkijkt over de haven. Er stond dat kamperen er niet toegelaten was, maar tenslotte kamperen wij niet, wij slapen in onze mobilehome. In elk geval was het uitzicht perfect en er stonden ook openbare toiletten wat ook handig is natuurlijk.



16/06/2008 (Ma) Veel te vroeg wakker - 5h - zenuwen? Na wat moeite toch nog even wat geslapen. Vooraleer naar de boot te gaan, gingen we nog vlug om een brood. Ik was mijn portefeuille vergeten en ging die dus nog vlug halen. Door te snel te willen zijn bots ik met mijn hoofd tegen één van de beugels van de deur. Een flinke jaap in mijn hoofd, het bloedde alleszins hard. Volgens Ria was het maar een schaafwondje. Ik heb het wondje dan maar goed dicht gedrukt. Het stopte uiteindelijk met bloeden en het moest dus niet genaaid worden, gelukkig want de boot vertrok een dik uur later. De boot was zo'n snelle catamaran. Het laden verliep alles behalve vlot, sommige grotere wagens moesten achteruit de boot inrijden. Niet simpel.
  

Zo'n catamaran heeft ook geen stabilisatievinnen die grotere ferry's wel hebben en omdat we het Skagerrak moesten kruisen en dus ook de stroming tussen Noordzee en de Baltische zee (Kattegat), was het flink schudden tijdens de overtocht die zo'n 2,5h duurde. Deze overtocht was wel veruit de goedkoopste, voor ons en ons Fleur (< 7m) was het € 137. Voor die laatste meter hebben we € 27 moeten opleggen. Die laatste meter heeft ons later in Noorwegen ook wel eens een paar keer extra geld gekost.


Wat nog leuker was, was dat de douane ons na aankomst in Kristiansand uit de rij pikte voor een nadere controle. We hadden, zoals naar ik vermoed de meeste bezoekers aan Noorwegen, nogal wat bier, wijn en cognac bij voor de volgende 4 weken. Het was dus even angstig afwachten wat er allemaal ging gebeuren. De mooie en op het eerste gezicht vriendelijke douane beambte vroeg of ze binnen mocht komen en vroeg naar al die dingen. Op bier werd positief geantwoord, de rest werd wijselijk overgeslagen. Na controle van onze boekingskaarten mochten we dan toch verder.
We hadden in Denemarken TV kunnen kijken en het weerbericht voorspelde voor dinsdag goed weer en voor de dag erna slecht. Ik wilde de Preikestolen persé doen en dan nog liefst met goed weer. Daarom dus meteen de E34 op voor ongeveer 250 km bollen. Onze eerste kennismaking met een E-weg in Noorwegen. Het zijn dus geen autosnelwegen als bij ons, maar het verkeer verliep vlot. Rond 18h waren we in Jørpeland. We hadden onze eerste overzet achter de rug. Die viel nogal mee omdat door een misverstand de bobil (Noors voor mobilehome) voor slechts 6 m aangerekend werd. Het was dus 78 NOK (55 voor de auto en 23 voor elke passagier) en geen 160 NOK, wat de normale prijs zou geweest zijn. Jørpeland is een iets groter stadje met een jachthaven waar je perfect kan staan voor een nachtje met een mooi zicht in de Idsefjord.


Ze hadden er ook een paar goed voorziene warenhuizen - toch naar Noorse normen zal later blijken. Ze hadden er bijvoorbeeld verse vis, iets wat we later nergens meer tegengekomen zijn. We hebben er een paar boodschappen gedaan en daarna onze zetels buiten gezet om nog even lekker buiten te zitten. Na het eten werd het echter toch te fris en Ria moest haar rug wat rekken na 3 dagen auto rijden en bleef dus binnen. We hebben de planning voor de volgende dagen nog wat doorgepraat zodat het toch wel half 11 was toen we gedaan hadden.

17/06/2008 (Di) We waren weerom goed op tijd wakker en we zijn dan maar meteen overgegaan tot de actie. Het was, zoals gewoonlijk, niet slecht om vroeg op pad te zijn. Het was er nog zeer rustig. De wandeling duurt enkel 2 uur en die heb je nodig. Het is zeer zwaar vooral door de staat van de weg. Die bestaat uit voor een groot deel uit rotsblokken met meestal grote opstappen.



De Preikestolen voldeed volledig aan de verwachtingen en is dus zeer indrukwekkend. We kwamen nog op de heenweg een neger tegen die al op de terugweg was. Hij had het groter verwacht – ‟t zal wel een Amerikaan geweest zijn zeker. Wij vonden de Preikestolen wel prachtig en groots. Na de nodige foto‟s en een lekkere picknick, 2 uur terug naar beneden, echt geen lachertje. Sommige mannen liepen er af precies of ze liepen over een vlakke weg. Bij ons deed het pijn, bij Ria vooral spieren, bij mij de knieën.



Omdat het op de parking verboden is te overnachten zijn we verder gereden naar Forsand. Daar is een prachtige plaats om te overnachten op de kleine kade met een perfect uitzicht op de Lysefjord. In Forsand kan je een toeristen ferry nemen door de Lysefjord tot in Lyssebotte. Dan zie je niet alleen de Preikestolen langs onder, maar ook de, naar het schijnt, de zeer indrukwekkende Kjeragbold. Dit is een ronde rotsblok die geklemd zit in een kloof 1000 m boven de fjord. Nadeel je moet er 5 uur voor op een kleine boot zitten. We stonden er uiteindelijk met een 5-tal bobils nog 2 Duitsers en 2 Noren.

18/06/2008 (Wo) Er was "Heavy rain" voorspeld voor vandaag. Tot een uur of 8 was er nog geen drup gevallen, maar toen we opstonden begon het flink te regenen, zo met blaasjes op het water. Ria had niet goed geslapen. Haar moeder had een kleine medische ingreep moeten ondergaan en had daar lang op moeten wachten zonder eten of drinken. Na de ingreep was ze onwel geworden en opgenomen in de intensieve zorgen. Later bleek het van de honger te zijn. We besloten uiteindelijk de rondvaart maar niet te doen. 5 uur op een schuit is niet echt aan ons besteed. Daar hebben we niet genoeg geduld voor. Gevolg was we dus verder moesten naar het noorden richting Kinsarvik. We hebben het rustig gedaan. Meestal ging het over de 13 een ietwat groter weg. We vonden hem zelfs zo groot dat we even een omweg gemaakt hebben via een b-weg, gewoon om eens kennis te maken met dit type van wegen. Bleek later dat de 13 die dan een a-weg is soms smaller was dan de b-weg. (a en b-weg is een eigen categorie). We moesten de overzet nemen over de Jøsenfjord, 160 NOK deze keer. Ondertussen was de beloofde regen ook gekomen.
Onderweg even omgereden naar Røldal voor een bezoek aan de beroemde staafkerk. Volgens onze informatie een eerder kleine kerk en inderdaad ze valt nogal klein uit. Omdat er geen bezoek mogelijk was mochten sommige, waaronder wij, toch even gratis binnen kijken. Ik ben niet zo geweldig onder de indruk van de binnenkant moet ik zeggen, hoewel ze wel mooi beschilderd was.


Nadien werd het tijd om een overnachtingplaats te zoeken. In Røldal ging dit niet. Enkel op campings mochten bobils staan voor zo‟n 160 NOK, wat niet min is voor een doorgewone plek op het natte gras zonder sanitair. We zijn dan maar verder gereden richting Odda en gestopt aan een paar skiestations omdat sommige ons dat voor gedaan hadden. Maar voor ons en vooral om de rommel, die er misschien vroeger niet lag, was dit onvoldoende om de nacht door te brengen. Er waren wegenwerken langs het hele traject en overal werd op die parkings de afval en dergelijke gedumpt. Na heel wat rondzwerven zijn we op een straatje beland, de oude E134. Dit was richting Langfoss en staat aangeduid als Rullestadjuvet. Het was er rustig en mooi staan. Buiten de regen geen enkel geluid maar wel "midgets" bij de vleet.


19/06/2008 (Do) Blijkbaar was er wel geluid want Ria had niet goed geslapen van het getik van de regendruppels die van een kabel vielen waar we onder stonden. We zijn meteen vertrokken met de bedoeling te ontbijten aan de Langfoss. Net voor de waterval moet je 40 NOK tolkosten betalen. Dat zal voor de nieuwe E134 zijn . De waterval is zeer indrukwekkend. We hadden plaats genoeg op de parking en hebben rustig en lekker ontbeten met spek en met zicht op de waterval. Het leven kan mooi zijn. Enkel het weer wou niet mee. Wat bleek echter, toen we terugreden moesten we nog eens 40 NOK betalen. Dat is toch wel wat overdreven. Om de waterval te bezoeken vanuit richting Odda betaal je dus 80 NOK, vanuit de andere kant is het gratis. Er was een Duitser die gewoon 2 minuten gestopt was en teruggereden was. Die was dus op minder dan 10 min 80 NOK kwijt. Dan hadden wij toch nog plezier gehad voor ons geld.


We hebben onze weg vervolgd, via de 13, terug richting Odda en zo naar de Låtefoss. Dit is een dubbele waterval met een groot debiet en ook weer prachtig. We hebben wat postkaartjes gekocht, geschreven en maar meteen gepost.


In Odda hebben wat boodschappen gedaan. Vers vlees is echt niet simpel. Duur en weinig variatie. In alle winkels hebben ze hetzelfde, meestal vacuüm getrokken. Na Odda gaat het verder naar Kinsarvik, het eindstation voor vandaag. Om te beginnen hebben we aan het Esso benzinestation water gaan tanken, volledig gratis en proper. In Odda was er een sani-blok aan het brandweerstation maar die was niet te doen. Het was de bedoeling om vrijdag de wandeling te maken naar de 4 watervallen. Maar omdat het nog maar 4 uur was en vooral omdat het droog was, hebben we besloten om de wandeling toch maar vandaag te doen. We hebben ze wel ingekort en hebben slechts de eerste 2 watervallen bezocht. En we hadden geluk. We zijn zo'n 2 uur weggeweest waarbij het vrijwel volledig droog gebleven is. Toen we terug waren in ons Fleur begon het even later terug te regenen. We moesten een beetje terug naar het dorp rijden en tegen we daar waren was het serieus aan het gieten.



We hebben ons geparkeerd op de kade net bij de ferry's. Een pracht plaats. Bij vloed klotst het water wel tussen de stenen en de ferry‟s komen af en aan, maar al bij al vallen die geluiden nogal mee en verstoren ze de nachtrust niet erg. 's Avonds is het nog uitgeklaard en hebben we nog wat rondgelopen in het dorpje.


20/06/2008 (Vr) Eigenlijk heel vast geslapen en dus niet wakker te krijgen, van heel de dag niet. Eerst nog gedoucht en terug vers water gepakt. Om de toiletbak leeg te maken moet je 20 NOK betalen. Grijswater lozen kan dan weer gratis in de rioolput. Het volgende op ons programma was de Vøringsfoss. Via de weg 7 geraak je daar.. Ook het zonnetje was van de partij vandaag.
Een bezoek aan de waterval werd niet echt aangeraden en dat is niet volledig ten onrechte. We zijn eerst naar het Fossli hotel gereden omdat je daar het mooiste zicht zou hebben. Het hotel is geweldig groot maar heeft dringend behoefte aan een opknapbeurt. We misten daar net een tol van 40 NOK, de kassa ging net dicht. Vervolgens zijn we naar de officiële parking gereden. In beide gevallen zie je gewoon een waterval die wel hoger is, maar verder niet op kan tegen de 2 watervallen van gisteren. Het enige spectaculaire aan een bezoek aan deze waterval is de weg erheen. Die is lekker breed, dat is geen probleem, maar heeft bovendien geweldige tunnels. De ene is gewoon lang en rechtdoor, de andere is een kurkentrekker. Je gaat daar in een geweldig tempo naar beneden of naar boven. Je mag die weg dan ook 2 keer doen, in ons geval toch.


In Brimnes hebben de overzet genomen over de Eidfjord, 209 NOK om een beetje te varen.

In Eidfjord hebben we nog eens een poging gedaan om wat te winkelen, maar ze hebben er echt overal hetzelfde, zelfs van het zelfde merk over alle verschillende winkels die we tot hiertoe gezien hebben. Dan kwamen er weer tunnels oa een van 7 km. De rit ging zo verder eerst nog via de 13 en later via de E16 naar Gutvangen. Onderweg richting Voss was er een prachtige waterval, volgens Ria dan toch, want parkeren kan je er niet en zodoende heb ik ze dus niet gezien. Een eindje verder was er nog een mooie iets minder imposant dan de vorige, maar toch met mooie terrassen.



In Gudvangen kan je parkeren aan een benzinestation naast de weg. Het is een grote parking en ik denk niet zo slecht gelegen. Het was echter nog vroeg en we zijn nog wat verder gereden. De weg van Gutvangen naar Flåm is 20 km waarvan je er 16 km in tunnels rijdt. Eén tunnel was 11 km. Dit is typerend voor Noorwegen. Ze hebben volgens mij de laatste jaren heel hard aan de wegen gewerkt, want in de literatuur word je gewaarschuwd voor smalle wegen, maar dat valt echt best mee. Flåm is op en top toeristisch. Hier zijn we dus niet echt iets verloren. Je kunt er ook alleen maar op een camping terecht denk ik. We zijn het niet gaan uitzoeken of er toch ergens een plaatsje zou zijn. Onderweg hadden we een afslag gezien naar een klein dorpje, Undredal. De weg zo'n 6 km liep tot het dorp dat aan de fjord ligt. We dachten daar misschien een rustig plaatsje te vinden voor de nacht. Tot onze verbazing was het er echter toeristisch. Een grasveldje in het midden van het dorp moest zelfs dienst doen als camping. Er was ook een winkeltje met plaatselijke specialiteiten en dus ook geitenkaas ook die bruine die een Noorse specialiteit is. Die bruine is een beetje gekaramelliseerd. We hebben van beide een beetje gekocht.
Ik had al een paar keer gezegd dat voorzover mij bekend de enige echte Noorse specialiteit een pannenkoek is met bruine geitenkaas en honing. Ria had opgemerkt dat er een café was en suggereerde dat ze daar waarschijnlijk die pannenkoeken wel zouden serveren. Zo gezegd zo gedaan en wij dus naar binnen. We hebben 2 pannenkoeken besteld 1 met witte kaas en 1 met bruine kaas. Nu, dat viel niet echt mee. Niet lekker, de kaas was veel te straf en de honing ontbrak en heel zwaar op de maag. We hebben niets meer gegeten 's avonds.

Het was echt laat eer we ons terug comfortabel voldoenden. Volgens de dame lusten vooral de Duitsers dit wel. Belgen zag ze niet zo vaak. Toen Ria even vermeldde dat we er waren met een mobilehome veranderde de toon en kregen we te horen dat het 75 NOK was, aan haar te betalen per nacht. Over my dead body! Wat denkt die nu, dat ik ga betalen om op de openbare weg te parkeren.
Dan maar terug, terug naar Flåm en verder naar Aurland waar we tenslotte moesten zijn. Na wat rondrijden een stek gevonden op de uiterste hoek van de kade met opnieuw een prachtig uitzicht, ditmaal op de Aurlandfjord. Vanuit Aurland hebben we 2 dingen gepland. Afhankelijk van het weer wordt het eerst een rondrit in de bergen achter Aurland of een boottocht via de Nærøyfjord naar Gudvangen.


21/06/2008 (Za) We kozen voor de rondrit. Het weer was redelijk met flinke opklaringen en dus ook het zonnetje dat nu en dan kwam piepen, maar toch ook nog flinke donkere wolken. Daarom stelden we de boottocht nog maar een dagje uit.


De Aurlandvei naar boven is een belevenis. Een zeer smalle, steile weg met hier en daar een kleine inham om mekaar te passeren. Wat hadden wel wat geluk. Toen wij omhoog gingen zijn we 2 auto's tegengekomen telken net aan een inham.
Als je daar een andere mobilehome tegenkomt dan zit je toch wel met wat problemen vrees ik. Ergens halverwege stond bij een boerderij een grote vrachtwagen geparkeerd met aanhanger. Als je die tegenkomt ben je helemaal gezien. Blijkbaar was dit vroeger de enige weg van Aurland naar het achterland richting Lærdal. De weg was ook helemaal versleten met diepe inzakkingen waardoor je nog lekker schuin ging hangen ook. Boven hebben ze een heel mooi uitkijkpunt gebouwd. Waarschijnlijk was toen het geld op en hebben ze aan de weg niets meer kunnen doen. Je hebt er in elk geval een prachtig uitzicht op de Aurlandsfjord en dat is de trip meer dan waard.



Daarna ging het verder omhoog naar een hoogvlakte met veel sneeuw en ijs. Toen we even uitstapten om wat foto‟s te nemen kregen we zelfs stuifsneeuw in ons gezicht. Het was daar dan ook flink koud en winderig. De donkere walken achtervolgden ons met nog meer buien. Die moesten we dus proberen voor te blijven. Deze hoogvlakte is echter het mooiste stuk natuur dat ik ooit gezien heb.





De toer ging verder door naar Lærdal. Daar was er een soort markt. Een handelsbeurs gecombineerd met een rommelmarkt en een folkloremarkt. Lærdal is een oud stadje met een 150-tal beschermde houten huisjes. Heel mooi.


Na het eten ging het verder Borgund waar een van de best bewaarde staafkerken van Noorwegen staat. Er was afgeraden om binnen te gaan wegens te duur voor wat je te zien krijgt en daar hebben we het dan maar bij gehouden.


Vervolgens ging het verder naar Gol en Hol door groene valleien waar grote waarschuwingsborden staan voor overstekende elanden of rendieren. Maar wij hebben er geen gezien. Daarna kwamen we terug in de hoogvlakte om dan terug af te dalen naar Aurland.


Al bij al een tocht van 300 km (E16 - 52 - 7 - 50), maar zeer de moeite waard. Als je onderweg ook nog wil wandelen, moet je de tocht toch wel opsplitsen. 22/06/2008 (Zo) Vandaag scheen de zon binnen toen we de gordijntjes neerlieten. Later kwamen er witte wolken die een sluier voor de zon trokken, maar er waren geen grijze wolken. Het weer was dus goed genoeg voor de boottocht naar Gudvangen (620 NOK) door de Aurlandsfjord en de Nærøyfjord. De boottocht is mooi en de moeite waard. Het mooie kwam dan van de fjorden zelf. Er wordt ook nog reclame gemaakt rond andere bezienswaardigheden onderweg, maar dat stelt allemaal niet veel voor.

  
Normaal vaart de boot van Aurland naar Gudvangen, maar blijkbaar kan je toch vragen om andere haltes aan te doen. In het heengaan waren er rugzaktoeristen die onderwegaan een klein dorpje uitstapten. En op de terugreis brandde er een oranje flikkerlicht in Underdal om daar jongeren op te pikken. Op de terugweg was er veel wind en werd het koud. We zijn dan ook voor het grootste deel van de terugtocht binnen gaan zitten. 's Avonds hebben we nog een portie regen gekregen, maar we hebben toch ook nog een wandelingetje kunnen maken.


23/06/2008 (Ma) Na 3 nachten wordt het tijd om Aurland te verlaten. Dit maal hebben we de Lærdalstunnelen genomen om naar Lærdal te rijden. Het is de langste tunnel ter wereld met 24,5 km. Onderweg zijn er speciale lichteffecten gebruikt om mensen met tunnelvrees over hun angst te helpen.



We zijn niet rechtstreeks naar Lærdal gereden, maar we zijn eerst een wandeling (8km/2,5h) gaan maken over de "historische route". Het is een eindje rechts van Lærdal richting Borgund. De "historische route" is een oude weg met de hand aangelegd om de koning de mogelijkheid te geven om te reizen tussen Bergen en Oslo.
Het weer was ondertussen opengetrokken met flinke zonnige periodes. Enkel de muggen waar hier een beetje de spelbrekers, voor de rest is de natuur er prachtig.


Na het middageten zijn we dan naar Lærdal gereden, meer bepaalt naar het zalmmuseum. Als je geen visser bent, heb je daar volgens mij niet zo heel veel aan. Er wordt een film geprojecteerd over de zalmen vanaf hun geboorte tot hun terugkeer naar hun rivier, maar dat is op zich geen nieuws en ik heb zelfs een gelijkaardige film eens op tv gezien. Voor de rest kan je daar wat rondlopen. We hebben nog wat boodschappen gedaan en omdat het nog vroeg was, besloten we toch nog wat kilometers te gaan bollen. Het weer was omgeslagen en we hadden nu en dan regen. Door weer maar eens een flinke tunnel waren we zo bij de ferry naar Mannhelles over de Lærdalsfjord (138 NOK met wat gefoeter). Aan de overkant ga je onmiddellijk terug de tunnel in naar Kaupagner. Hier zijn we nog even naar de staafkerk gaan kijken met de hoop op een parking, maar die hoop was ijdel. In Kaupagner vonden we niets naar onze zin.


We zijn dan maar verder gereden naar Sogndal. Dit is echter een echte stad en daar sta je niet zo maar waar je wil. We zijn dan maar voor de eerste keer op camping gegaan (140 NOK). We hebben er wel de was kunnen doen en daar zijn we dan toch vanaf voor de rest van het verlof.
's Avonds hebben we onze plannen nog eens grondig bekeken en hebben we ze flink overhoop gegooid. We besloten om eerst naar de kust te rijden ipv naar de gletsjers.

24/06/2008 (Di) Deze morgen opgestaan met wisselende bewolking, dus ook met zonnige periodes. Lekker. Nog een douche genomen en dan ons Fleur een grote service beurt gegeven. Het WC leegmaken is meestal geen probleem, maar uitspoelen kan niet altijd. Nu dus wel. Ook water ingedaan en geloosd. Daarna de neus naar het noorden. Onderweg begonnen de wolken zich op te stapelen en begon het ook flink te regenen. Via de E39 naar Anda voor de overzet (78 NOK voor 6m auto) en zo verder naar Nordfjordeid. Dit is een redelijk stadje met een COOP waar zo ook vers vlees hebben. We zijn ook eens een winkelcentrum binnen gewandeld. Daar was een winkel die alcohol verkocht. Een karton Cheney was toch ruim 3 keer de prijs van bij ons, tussen de 306 en 310 NOK, wat toch bijna 40 € is. Ondanks de flinke buien die door de Nordfjord joegen wat het uitzicht langs de weg 15 toch prachtig. Wat moet het hier mooi zijn bij zonnig weer.


We zijn doorgereden tot Maløy en dan nog iets verder langs een smal, klein weggetje naar Oppedal. Blijkt dit een toeristische trekpleister te zijn, omwille van de Kannestein, een special uitgeslepen steen in de branding. Alleen op de affiches ziet hij er veel groter uit dan de werkelijkheid.


De weg liep dood in Oppedal, maar er was een parking aan die steen groot genoeg om er met een paar mobilehomes te overnachten. O ja, we hadden ineens ook terug TV - joepie, want het was wreed frustrerend om telkens te proberen en nooit iets te vinden. Ria was wel een half uur met TV-Vlaanderen aan het bellen geweest. Net toen ze echt iemand aan de lijn ging krijgen was haar batterij leeg en toch ging die TV ineens. Raar he. En nog, 3 maal hoera want de zon was ook weer van de partij. Het werd nog een mooie avond met zicht op zee en heel in de verte ook een paar cruise schepen.


25/06/2008 (Wo) We gaan vandaag naar Ålesund via weg 61. We moeten 2 keer overzetten, van Koparnes naar Årvik (78 NOK) en de andere van Hareid naar Sulesund (109 NOK). Volgens wat we konden zien op het weerbericht gisteren zou het vandaag een mooie dag moeten worden. De start was alleszins rot met veel, heel veel regen. Deze weg zou mooie uitzichten moeten bieden, maar vandaag was dat dus niet zo. Bij Ålesund begon het wat op te klaren en de namiddag werd nog prachtig met een eeuwig durende zonsondergang.
We waren eerste naar het aquarium gereden. Daar staan altijd veel mobilehomes omdat het gratis is en je er zolang mag staan als je wil. Maar er is daar geen … te zien en bovendien ver van het centrum. We zijn dus maar snel naar de officiële parking gereden (naar het schijnt de enige officiële in Noorwegen). Voor 24h betaal je er 140 NOK en dat is redelijk voor een stad. Ålesund zelf is een prachtige stad met al die Jugendstiel huizen. We hebben er ook wat gewinkeld en iets voor de kinderen gekocht.




's Avonds hebben we uren naar de zonsondergang zitten kijken. Om 0:30h heb ik de laatste foto van de zonsondergang genomen. Om 12:00h was er nog een grootte "coast steamer" aangekomen. Een prachtige boot.


26/06/2008 (Do) We hadden gepland om de eilandjes rond Ålesund te verkennen. Slecht nieuws van het thuisfront verandert echter onze reisplannen. Omdat we naar huis moeten plannen we nog een stop aan de Geirangerfjord en dat was ondanks alles maar zeker dank zij het goede weer de moeite waard. Zoals altijd lagen er een paar cruisers, waarvan één flink grote. De weg naar Geiranger is al even prachtige als de fjord zelf. Geiranger is één groot winkelcentrum voor al die cruistoeristen.






De weg vanuit Geiranger naar Lom is ook indrukwekkend met heel veel haarspeldbochten. Ondertussen kwamen ook de bussen van het grote cruisschip terug. Dat maakte het niet simpeler. Al bij al moeten het er zo‟n dertigtal geweest zijn, niet dat we die allemaal tegengekomen zijn, maar toch heel wat. Boven was het weer sneeuw en ijs met mooie uitzichten. We zijn dan verder gereden naar Lom, omdat we van daaruit gemakkelijk verder kunnen naar huis, of indien er alsnog beter nieuws zou komen, kunnen we van hieruit toch nog richting de gletsjers.


27/06/2008 (Vr) Er is geen beter nieuws gekomen. Ik was om 5 uur wakker en we zijn dan maar opgestaan. Ria heeft een stevig ontbijt gemaakt en daarna zijn we vertrokken richting Göteborg. In Lillehammer zijn we in het toeristenbureel even gaan checken of er nog plaats is op de boot van Göteborg naar Kiel. Volgens het internet was alles volzet. Ria stelde voor om toch maar eens te gaan zijn bij Stena Line zelf in Göteborg. Onderweg, vooral in de buurt van Oslo, kregen we een echte zondvloed over ons. Rond half zes waren we in Götenborg en konden we op zoek gaan naar het boekingskantoor. Dit had ook nog wat in, maar uiteindelijk vonden we het juiste gebouw. De hut was geen probleem, de mobilehome was blijkbaar moeilijker. Uiteindelijk kwam het verlossende antwoord en konden we mee. Dat scheelt toch een dag rijden. We hebben het er op de boot toch maar het beste van gemaakt. Goed gegeten en ik heb ook goed geslapen, maar dat was niet echt moeilijk als je van 5 uur wakker bent en 13 uur onderweg was. Ria had echter niet goed geslapen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

2009/06 Noorwegen

2006/06 – Schotland

2018/06-07 - IJsland (zonder Mobi)