2013/06 - Zuid-Duitsland

25/06/2013 (Di) We geraken uiteindelijk dan toch weg. Het is alweer geleden van einde mei dat we nog eens weggeweest zijn. Maar eerst moet natuurlijk al het werk gedaan worden. Een keer voor ons dan ipv. voor de zoon.
Na het avondeten zijn we dan vertrokken naar Malmedy, maar uiteindelijk werd het St.-Vith. We stonden veel te dicht bij de straat en dat beloofde niet veel goeds.

26/06/2013 (Wo) Half zes was het. Een bus op de parking kwam daar volk opladen. Daarna was er te veel lawaai om nog terug in slaap te vallen.
Rond half twaalf waren we in Speyer waar we het Techniek Museum willen gaan bezoeken. Er is een soort camping en voor 22€ krijg je er alles op en aan.
Het museum was wel eens interessant. Er stond daar vooral van alles. De verzamelingen waren heel uiteenlopend van ruimtevaart, vliegtuigen, treinen, boten, auto’s tot oude radio’s en typemachines en modelbouw.

Nog even vermelden dat de weg die we zodoende vanuit St.-Vith vrij rustig was, totaal geen drukte. Je moet wel al die bergen over en het waren dus wel heel veel hellingen.

27/06/2013 (Do) We moeten verder naar het zuiden, anders geraken we er nooit. In eerste instantie was het mooi weer, alleszins toen we wakker werden, maar het mooie liedje duurde niet lang. We hebben de stad Speyer bezocht in de regen, niet gietende regen maar toch genoeg om nat te worden.
Na ons bezoek aan Speyer hebben we eerst nog gegeten en de sani in orde gebracht en dan vertrokken naar het zuiden.
Nu was het wel druk op de weg. Vooral tussen Karlsruhe en Stuttgard was het enorm druk. We hebben er dan ook veel langer over gedaan dan gepland. Het zal rond half vier geweest zijn dat we bij de Burg Hohenzollern aankwamen. Dit was een geplande tussenstop. Voor 2€ mochten we blijven staan tot ’s anderendaags 9h. Het is een serieus steile klim naar het kasteel, maar we hebben toch mooi binnen de tijd gedaan.
Het kasteel is enkel met gids te bezoeken en foto’s mogen niet, flauw. Het is nooit bewoond geweest maar is nog steeds in privé bezit van afstammelingen van de Pruisische koningen allen Frederick Wilhelm genoemd op 2 na de ene noemde Frederick en de andere Wilhelm, de keizer van de eerste wereld oorlog.

Na het bezoek zijn we dus op de parking blijven staan en eigenlijk was dit niet zo’n goede keuze, want we stonden er volledig ingesloten door bomen.

28/06/2013 (Vr) Vandaag is het richting Bodensee. We zijn gestopt in Meersburg. De Ergeten parking daar is goed gelegen, want er zijn er meerdere. 12€ was het voor 24h, redelijk lijkt me voor een stad aan de Bodensee.

De zon scheen, we hadden eindelijk een vakantie gevoel. Lekker buiten in de zetel met de zon op onze bol en de rest. Ik zie dan ook flink rood zo hier en daar. We waren bijna in slaap gevallen in onze zetels, maar een bouwwerf wat verderop maakte daar gelukkig een einde aan.
Meersburg is een leuk stadje, de moeite van een stop waard. De parking ligt op wandel afstand van het centrum, hoewel er wel een helling moet overwonnen worden. Maar in het stadje zelf is het nog steiler, naar het water toe. Er was veel volk op de been, vooral dagjesmensen.
We zijn moeten vluchten voor een regenbui, de dichtstbijzijnde veilige haven was een terras. Er zijn ergere dingen in ’t leven en we hebben een groot glas wijn gedronken.

’s Avonds hebben we hier en daar wat eten gekocht oa. in de Norma vlak bij en hebben we ons vuurtje nog eens aangestoken en buiten gegeten. ’t Was een toffe dag.

29/06/2013 (Za) Hoe zeggen de Duitsers dat “Scheisse”? Het was slecht weer vandaag, de ganse dag heeft het geregend.
We zijn toch maar naar Lindau gereden om het stadje te bezoeken. We waren op P1 gaan staan en daar was het vrij rustig. Het was er 20€ voor 24h en 3€ voor de eerste 2 uren, niet echt goedkoop dus.
Lindau is ook heel mooi als stad, maar met die regen kwam dat natuurlijk niet tot zijn recht.

’s Middags zijn we gaan eten. Het is blijkbaar het goede seizoen voor Pfifferlingen, want er waren in meerdere restaurants, ook gisteren, speciale kaarten met menu’s op basis van deze paddenstoelen. En die zijn we dus dan maar eens gaan eten en dat viel goed mee.
Daarna zijn we verder gereden naar Scheidegg. Een volgens mij volkomen onbekend dorp met wandel en ski faciliteiten en een mobilehome parking. 9,40€ waren we hier kwijt, daar is wel water inbegrepen, geen elektriciteit, maar heel belangrijk wel gezonde lucht. Je moet er zelfs taks voor betalen.  En dan nu maar wachten op beter weer …

30/06/2013 (Zo) Het weer was toch wat gebeterd deze morgen. Gedurende de dag werd het steeds beter.
We hebben de zetels eindelijk gedraaid gekregen dat we er nuttig gebruik van kunnen maken. We kunnen nu eten aan de voorste tafel en hebben toch geen opgesloten gevoel meer doordat de zetels opzij gedraaid zijn en we zodoende buiten kunnen kijken. De zetels helemaal draaien zoals bij de meeste mobilehomes zal nooit lukken omdat wij ook zetels hebben op zijn langs, hier draaien die andere zetels tegenaan.
We zijn op ons gemak naar Füssen gereden. Onderweg hadden we heel mooie uit- en vergezichten.
We zijn op de Camper’s Stop parking gaan staan net als een paar jaar geleden. De prijs is nu 13€, we hebben nu wel Wi-Fi, dat is inbegrepen.
We hebben in Füssen wat rondgelopen. Het ook weer een mooi stadje met een eigenaardig kasteel. De erkers zijn op de muren geschilderd, scheelde waarschijnlijk in de bouwkosten.

We hebben een terrasje gedaan en 1 stuk taart gekocht. Meer dan genoeg trouwens en ze zijn dat blijkbaar gewoon want we kregen 2 vorken.
Na ons bezoek aan de stad zijn we nog een toertje gaan fietsen, naar Schwangau, waar die 2 kastelen van Ludwig staan. Zodoende hadden we toch nog wat beweging gehad vandaag en was die taart meteen ook verwerkt.
Het was een aangename dag en er zullen er nog komen want vanaf donderdag gaat de zomer blijkbaar echt beginnen. Hopen maar.

01/07/2013 (Ma) Stralend weer vandaag, zelfs al wat te warm zo kort na de middag, maar we zullen maar niet klagen, we moeten gewoon nog wat wennen aan de warmte.
Gelukkig moesten we geen sanitaire verplichtingen nakomen voor onze Mobi, want het was er weer een drukte van jewelste.
Onze eerste stop was vandaag eigenlijk de verste bestemming van ons programma voor vandaag, het klooster van Ettal. Dat viel eigenlijk wat tegen. We hadden gedacht dat dit net als die kerkjes zoals de Wieskirche zowat afgelegen zou liggen, maar dit klooster ligt midden in het dorp. Verder hadden we zo’n barokke kerken al een paar keer gezien en dus was de verwondering ook niet meer zo groot, hoewel ze natuurlijk wel mooi is.
Maar al bij al waren we er toch op een dik half uur terug weg.

Dan maar terug naar het Linderhof. Een villa van onze bekende koning Ludwig II. Dit gebouw wil alle eer aandoen aan Versailles, maar dan in’t klein. Blijkbaar is er nog een slot dat dit wel zou evenaren ook qua grootte dan. De kamers waren imposant …

Er is ook een grot, helemaal nagebouwd met stalagmieten, stalactieten en een meer. Dat kan verwarmd worden tot 35°C en onze koning ging er dan ook regelmatig in zwemmen. Het geheel kan ook in verschillende kleuren verlicht worden. Mensen met geld …

Geluncht hebben we onderweg op een vlakte met uitzicht op de omringende bergen. Daarna zijn we naar Oberammergau gereden. Ze hebben daar ook een parking voor mobilehomes, 7€, maar momenteel is dat meer een bouwwerf. We hebben de onze er even achtergelaten en we zijn het dorp ingelopen. Het is beroemd voor zijn lüftmahlerei, noemen ze dat hier. Het is zoals dat kasteel in Füssen, maar dan op veel huizen.

Daarna zijn we doorgereden naar Garmisch-Partenkirchen. Eer grote parking een eind van het stad. Heel veel mobilehomes kort op elkaar geplaatst, maar we hadden het geluk een goed plaatsje te bemachtigen naast een doorgang, dus net iets meer plaats en langs de ander kant nog geen buren.
Het kost er 17€ per nacht, maar je mag dan wel gratis met de bus naar het centrum. Je hebt er trouwens ook een zeer mooi zicht op de Alpen met de Zugspitse op kop.

02/07/2013 (Di) Ik heb een ontstoken voet en moet het rustig aan doen. Vandaag gaan we de Zugspitze bezoeken. Deze nacht heeft het flink geonweerd, maar nu is het weer helder en de Zugspitze ligt er te blinken in de zon.

We zijn voort gegaan op de beperkte informatie die de dame op de parking ons gaf en die bleek inderdaad beperkt.
Er zijn namelijk nogal wat mogelijkheden. Wij zijn met de bus naar het station gereden. Vandaar met de trein een eind weg. Dan moet je overstappen op een tandradtrein. Een kwartier later moet je kiezen of je via de kabelbaan gaat of gewoon verder rijdt met de tandradtrein. We kozen voor het laatste en toen werd ons gezegd dat die de helft van de tijd (25 min of 4 km) door een tunnel rijdt. Je hebt wel waar voor je geld met die trein want die doet er een uur over, tegenover 10 min met de kabelbaan. De prijs mag er trouwens wezen 50€/persoon.
Boven is er van alles te doen. Er lag nog veel sneeuw, blijkbaar was er begin juni nog 4m gevallen. We hebben er een paar uur rondgelopen en wat gegeten. Maar het was er vooral druk, heel druk, eigenlijk veel te druk. In sommige doorgangen kon je nauwelijks passeren omdat er teveel mensen rondliepen.

Toen we terug moesten bleek er een wachttijd van 50 min voor de kabelbaan. Dus maar weer met de trien, het duurde even lang, maar ondertussen konden we tenminste zitten. De dag was dus goed gevuld.
’s Avonds heeft het flink wat gerommeld.

03/07/2013 (Wo) In plaats van Garmisch-Partenkirche te bezoeken zijn we verder gereden.
Onze eerste stop was de basiliek van Benediktbeuern. Heel mooi kerk trouwens ook weer met de nodige pracht een praal.

De volgende stop was Bad Tölz. Een leuk stadje. De parking viel ook wel mee en was per uur te betalen (7€ voor de nacht).
We hebben er wat gewinkeld, maar niets gekocht en zijn er een pint gaan drinken. Niet echt spectaculair.

Niks spectaculair zeggen ze dan, ’s avonds werd op het nieuws wel verteld dat onze koning Albert II zou aftreden op 21 juli en dat we vanaf dan met koning Filip verder zouden moeten. Als dat geen nieuws was!
Later op de avond wrong een Italiaan zich tussen ons en onze buurman, met 3 kleine bengels. Dit was er echt over, kabaal dat die maakten.

04/07/2013 (Do) We hadden het gehad met Zuid-Duistland en de drukte die er heerste. We besloten naar de Moezel te rijden waar we al de ganse tijd al naar toe wilden. Het was 650km en onderweg begon de injector weer te sputteren, maar we zijn er geraakt.
Later leerden we, van Marcel en Juliën waarmee we lange babbels deden, dat er 2 manieren zijn van weg te gaan, de eerste is reizen dat was onze trip door Zuid-Duitsland en verlof en dat zijn onze dagen aan de Moezel en hetgeen waar we aan toe waren. Eigenlijk waren we inderdaad niet gemotiveerd om een reis te maken en hadden we vooral rust nodig. Die rust hebben we gevonden gedurende 4 dagen in Kesten. Het is ondertussen goed heet geworden 27 tot 30 graden.
De auto hadden we vrij snel terug in orde, hopen dat hij het uithoudt tot thuis.

Populaire posts van deze blog