2014/06 – Wales

20/06/2014 (Vr) Zoals gewoonlijk waren we goed op tijd vertrokken natuurlijk. Rond de middag waren we in Zeebrugge. We hebben in de Boathouse garnaalkroketten gegeten. Die vielen heel goed mee. Daarna verder naar Blankenberge voor de klassieke wandeling op de dijk en een koffie in ons favoriete café.
Tegen 3h waren we toch zover dat we maar naar de boot gereden zijn. Hier hebben we nog wat moeten wachten natuurlijk, maar uiteindelijk konden we inschepen.

Het enige hoogtepunt van de reis was het feit dat vrij dicht langs de zandbanken voeren waar de 3 windmolenparken gebouwd zijn. Dat was wel eens interessant om te zien.

Het eten aan boord betert er niet op en de boot maakte een beetje een afgeleefde indruk. Maar het personeel was heel vriendelijk, een nieuwe lichting Portugezen die eigenlijk helemaal niet goed Engels spraken.

21/06/2014 (Za) Ria had ondanks een pilletje om rustig van te worden toch heel slecht geslapen. Ik had gesnurk dat ik hoorde onterecht aan haar toegewezen, dat gesnurk bleek van onze buurman te komen. Ik had ook niet al te best geslapen, dat was al een hele week geval. ’t Zal wel beteren tijdens het verlof, hoop ik toch.
Het ontbijt was naar gewoonte zeer goed. Maar het duurde wel heel lang vooraleer we van de boot en langs de douane gepasseerd waren.
Daarna een vrij drukke trip langs Leeds en Manchester en zo verder naar Wales. Het was echt zeer druk op de autostrade. Je vraagt je af hoe dit dan wel op een werkdag is.
We hebben nog tijd verloren door langs de kustweg te rijden door super toeristische plaatsen met overal caravanparken en langs de straten het ene lunapark na het andere. Niet te doen.
Uiteindelijk zijn we dan toch in Conwy aangekomen. Het was inmiddels half drie en hoog tijd om iets te gaan eten. Goed dat het ontbijt zo uitgebreid was.
Na een lekker lunch hebben we het stadje bezocht. Het kasteel hebben we niet bezocht. We hebben twee kastelen geselecteerd om te bezoeken en daar houden we ons aan. Want uiteindelijk heeft elk stadje zijn kasteel of burcht of ruïne.

Na Conwy werd het hoog tijd om onze camping op te gaan zoeken. Dat was nog een 40-tal km verder camping Kingsbridge in Llanfaes, Beaumaris op het eiland Anglesey. Op weg naar Beaumaris heeft een idioot onze rechterspiegel geraakt met zijn spiegel en doorgereden natuurlijk. Ik hoop dat zijn spiegel ook kapot is. Bij de onze is het glas in stukken, maar het blijft nog bij mekaar doordat er een verwarmer achter geplakt is. We hebben hem een beetje terug juist gezet en dan hopen we maar dat we hiermee terug thuis geraken.
We waren beide doodmoe toen we op de camping aankwamen, maar het was er lekker rustig. Ik had al direct zin om twee dagen te boeken, maar uiteindelijk hebben we die beslissing nog wat voor ons uit geschoven. Maar we zijn wel gebleven.
We hebben ons nog buiten geïnstalleerd en het vuurtje boven gehaald om lekker hamburgers te bakken die we gekocht hadden in Conwy.

22/06/2014 (Zo) We gaan het rustig houden vandaag. Om te beginnen zijn we naar Beaumaris gereden. Ook hier hebben ze een mooie burcht die ook niet op ons lijstje staat om te bezoeken. We hebben het stadje wat rondgelopen en wat boodschappen gedaan.

Daarna zijn we naar het dorp gereden met de langste naam ter wereld:
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Buiten een winkelcentrum is er niets te zien, maar we zijn wel een pub ingedoken voor een “Sunday roast” die was niet echt goed, maar eetbaar. Daarna waren we het even kwijt. Uiteindelijk besloten we naar Plas Newydd te rijden. Dit is een landhuis met een enorme tuin, maar we zijn verder gereden 8£/p om in een tuin te wandelen was er wat over (10£ voor tuin en het huis). We hebben dan nog een toer door de country site gedaan om vervolgens op onze camping terug uit te komen. Voor de rest van de dag rust en voetbal België tegen Rusland.

23/06/2014 (Ma) Tijd om terug in actie te komen. Om te starten zijn we naar Caernarfon gereden voor een bezoek aan het kasteel. In het begin van het stadje, toch vanuit de richting die wij kwamen, is er een gratis parking. Ria heeft ook gelezen dat je eventueel op deze parking zou kunnen overnachten, maar wij hebben het niet uitgeprobeerd.
Het kasteel is, volgens mij dan toch, de moeite waard om te bezoeken. 8.50£/p, je krijgt er echter geen verdere informatie bij, dan een eenvoudig foldertje. Het is een echt doolhof van gangen en hoekjes waar dan weer een trap inzit enzovoort. We hebben er toch wat tijd doorgebracht en zo veel mogelijk van het kasteel doorlopen.

Ondertussen hadden we van bovenuit gezien dat er een mobilehome geparkeerd stond op een grasveldje aan de andere kant van het kanaal. Het leek ons een goed idee voor de picknick. Je moet er alleen geraken.
Het is ons gelukt via een heel smal straatje, beide spiegels in de heggen, dat uiteindelijk aan de waterkant uitkomt. Er was nog een plaats en we hebben ons daar gezellig geïnstalleerd met zicht op Menai strait en het kasteel, en met bijzonder lekker weer.

Ria had gemerkt dat de wolken volledig verdwenen waren en opperde dat het misschien toch wel het moment is om Mount Snowdon een bezoek te brengen. Na het eten zijn we dan maar doorgereden naar Llanberis. Ook weer zo’n kermis dorp. Alles in het teken van het “toerisme”. Het treintje van 15:30h stond vertrekkenklaar, maar was al uitverkocht. De eerste en meteen ook de laatste waarmee we naar boven konden was die van 17:00h. De trip duurt 2:30h, waarvan 2h rijden en een half uur boven. Dat betekende dus op 19:30h terug, maar we hebben het toch maar gedaan. Het weer was nog steeds zo prachtig. Het kost wel iets hoor, 27£/persoon.
Ondertussen, om de tijd te verdrijven, scones met thee gaan eten. In een op en top toeristisch centrum valt zoiets gewoonlijk tegen. De scones waren goed maar de confituur en de room waren dat niet en dat is dan zo’n zonde.
Uiteindelijk om 5h dan toch met het treintje omhoog. Je bent uiteindelijk wel blij dat je er bent, dat je terug recht kan en terug kan rondlopen. Niet dat er onderweg niets te zien is hoor, het is er echt wel mooi.
Het was wel eens de moeite. Het was er koud en heel veel wind. En dan is er de top. Wat ik dan zeer raar vind, is dat die niet beveiligd is. Er is een trap naartoe, maar we hebben mekaars hand toch vastgenomen om de afdaling te doen. En na ons waren er nog die dat deden. Na 20min beginnen ze al om te roepen dat je moet instappen. Het was natuurlijk de laatste shift en de mensen willen ook naar huis, inclusief al het personeel dat daar boven aan het werk was.

Daarna moesten we nog een slaapplaats gaan zoeken. Ria had een adres bij een schapenboer waar je kon overnachten voor 2£, dus wij daarheen. Eigenlijk hebben we die nogal goed gevonden langs de A4086 niet zo heel ver van Capel Curig. Het uitzicht is er geweldig, langs alle kanten. Het ligt er wel vol schapendrollen, maar die moet je er maar bij nemen. Hij heeft er zelfs toiletten en douches. De prijs is ondertussen wat gestegen. Het is nu 5£ per persoon en 1£ voor de douche. Eerst dachten we dat hij dat ons aanrekende omdat we met een mobilehome waren, maar de prijzen hangen uit en zijn toch voor iedereen gelijk. En dan moesten we natuurlijk nog eten. Meestal proberen we voor 8h de afwas gedaan te hebben en dat lukte tot hietrtoe ook altijd, maar nu was het nog net voor 9h. Laat dus. We moesten bijna recht van tafel het bed in, wat we natuurlijk niet gedaan hebben en hierdoor waren we dan weer te laat gaan slapen. Maar het was een heel mooie dag, goed gevuld en met prachtig weer tot ’s avonds laat.

24/06/2014 (Di) Vandaag moet het terug iets rustiger. Het weer was nog wel goed, maar de wolken waren steeds aanwezig en dat gaf ons dan toch het gevoel dat we er gisteren goed aan gedaan hebben om door te zetten met het bezoek aan Mount Snowdon.

In de voormiddag zijn we een wandeling gaan maken rond Llyn Idwal, dat is dus een meer. Er vlak naast ligt er ook nog Llyn Ogwen, ook een meer dus.
De wandeling had niet moeilijk moeten zijn, want er loopt een wandelpad naast en rond het meer. Maar wij hadden een wandeling, afgedrukt van het internet en die ging dus anders en zo zijn we nu eenmaal, als er staat dat je de berg op moet, dan gaan wij die berg op. En het was een serieuze klim hoor. Vooral ook omdat we de laatste jaren eigenlijk geen echte bergwandelingen meer gemaakt hebben. Zo’n beetje op de dijk van Blankenberge flaneren verhoogd niet bepaald uw fysieke gesteldheid. Maar we hebben het gehaald. Op ’t gemakske zoals ze dat zeggen en misschien zijn we morgen hopeloos stijf, maar dat zien we dan wel weer.

Na het middagmaal zijn we dan op zoek gegaan naar een plaats voor de nacht en we zijn terug naar de schapenboer gereden. Uiteindelijk is het zicht daar uniek en om 7h was de afwas al gedaan vandaag en de berg, die zat nog altijd in de wolken hehe.

25/06/2014 (Wo) De morgen startte heel mooi, maar al vlug kwamen donkere wolken aanzetten. Het bleef echter wel droog, alleen met momenten vrij fris.

We zijn naar Betws-Y-Coed gereden. Daar hebben ze een zeer ruime parking aan het station. Het stadje is wel mooi gelegen, maar echt veel is er niet te beleven. We hebben de “Bridges walk” gedaan. Een stuk of vier bruggen over de verschillende reviertjes doe je dan. Er is er één beroemde die gebouwd in hetzelfde jaar dat ook de slag van Waterloo uitgevochten werd. Maar uiteindelijk zie je daar niets van, want je kan er gewoon niet bij geraken. Stom. Wat ook erg stom was, is dat ze bij de Toerist Info geen informatie hebben over deze wandeling die nota bene bij hun vertrekt dan een eenvoudig foldertje waar je niets mee aankan. Dat vind ik pas heel stom.
Daarna, het was ondertussen al een eind in de namiddag, zijn we helemaal terug richting Caernarfon gereden langs de westelijke kant van de Snowdon. Hier hadden we een camping nabij Waunfawr die ook een eigen brouwerij heeft. Nu van die brouwerij hebben we niets gezien daar ter plekke. We hebben wel het bier geproefd en de bitter was niet slecht. De camping stelde niet veel voor en het sanitair was niet proper. We hebben er wel lekkere fish & chips gegeten, dat moet gezegd. Het moet ook nog gezegd dat de weg er naartoe vanaf Beddgelert erg smal is en er dus geregeld conflicten zijn. Gezien onze kapotte spiegel zijn we hierop extra gefocust.

26/06/2014 (Do) Zwaar bewolkt deze morgen, in de loop van de dag kwam er wel nu en dan de zon door.
Terug over die smalle weg naar Beddgelert. Ria had er slecht van geslapen, ja, zij ziet nu de auto’s aan haar kant passeren en die komen soms wreed dicht. Beddgelert is, bovenop de saga die er verteld wordt over de hond Gelert, een mooi stadje en zeker een bezoek waard. Er zijn ook mooi aangelegde wandelpaden, voor iedereen begaanbaar.

Na Beddgelert ging het verder naar Porthmadog door een zeer mooie pas Aberglaslyn, trouwens niet zo’n heel lange pas. Parthmadog zal misschien voor morgen zijn om er wat boodschappen te doen. Ze hebben er zelfs een Aldi en een Lidl. Vandaag zijn we doorgereden naar Portmeirion. De toegang bedraagt er 10£ behalve voor senioren die betalen 9£ en wij dus ook, zonder het te vragen nog wel. Zouden we dan toch oud zijn?
Portmeirion is voor mijn part zijn geld niet waard, maar je moet het eens gezien hebben, vandaar al die foto’s, kan je die 10 of 9£ uitsparen of net niet.

Heb nog even met een Engelsman gepraat over de algemene regelgeving van het parkeren en overnachten op parkings. Het is bij regel verboden en vooral niet veilig wist hij te vertellen. We zijn dan maar weer op een camping gegaan, ditmaal in Llanystumdwy. Ze hadden daar echter geen rechte plekken, dus we zullen moeten zien dat we in ons bed blijven liggen deze nacht. Morgen wordt er regen verwacht en het is al stilletjes begonnen.

27/06/2014 (Vr) Het heeft nog flink geregend tijdens de nacht en de ochtend. Vandaag was een echte “off-day”. Om te beginnen wilden we naar Harlech castel rijden, maar we zijn er niet geraakt. We volgden de A496 richting Harlech en ergens daar is er een splitsing naar de B4573 en ik moet eerlijk zijn daar staat ook Harlech castel bij. Maar omdat die smaller was bleven wij gewoon op de A-weg naar Harlech. Maar als je dan in Harlech bent, dan geraak je er niet meer hoor, toch niet met de auto. Ik heb een poging gedaan, een smal weggetje met een helling van 25% tot we een tegenligger tegen kwamen. Gevlucht in een zijstraatje en toen kwam er nog een vrachtwagen door. Toen was het genoeg en ben ik ook maar teruggereden. De parking wat verder beneden stond helemaal vol, dus dat was ook geen optie. Bij een leisteengrot, die verder ook buiten ons bereik lag, sprak ik een postbode aan. Die wist nog te vertellen dat de parking boven dicht is wegens heraanleg. Tof, dat zeggen ze beneden niet hoor. Die leisteen grot is in Llanfair een beetje verder, wie eens proberen wil die mag.
Hierdoor was onze voormiddag wel om zeep! En dan begint het he, we hebben het hangen en niets is nog goed genoeg. Barmouth had niet de juiste parking en uiteindelijk zijn we richting Dolgellau gereden. Onderweg staat er een wegwijzer naar een ruïne van een abdij en daar zijn we afgeslagen. Een mooi plaatsje op te picknicken, maar de abdij hebben we niet gezien, maar dat was niet belangrijk.
Vervolgens zijn we helemaal naar Bala gereden naar een CCC camping en hebben ons daar neergezet om ons te bezinnen en met kaarten, boekjes, afdrukken, … een nieuwe planning op te maken.

28/06/2014 (Za) Het weer is vandaag heel wisselvallig, met flinke, heel flinke buien.
We hebben in de voormiddag een flinke trip gemaakt. Helemaal naar Elan Village. Helemaal tot daar omdat we vroeger geen geschikte plaats vonden om te picknicken en in Elan Village is er een bezoekerscentrum voor de verschillende dammen en meren die daar in de vallei liggen. Het was een mogelijke bestemming voor vandaag en het was niet slecht. De vallei is prachtig en ondanks de smalle wegen heel goed te doen, maw zo smal waren ze nu ook weer niet. Heel mooi is het daar.

Onderweg naar Devil’s Bridge een andere bestemming voor vandaag passeerden we een zeer mooi gelegen camping in Tyllwid, ik denk niet dat je dat op een kaart gaat vinden. Weer een schapenboer, maar hier is de camping afgezonderd van de schapen zodat ze deze keer niet tegen de auto kunnen komen aanschurken. We zijn daar dan maar gestopt in de vroege namiddag, gewoon nog wat genieten van het uitzicht en mijn verslag wat bijwerken.

29/06/2014 (Zo) Het weer was mooi vandaag. Onze eerste stop is Devil’s Bridge, ja, je weet die Engelsen en die van Wales kunnen het verzinnen terwijl je erbij staat en er hangt ook hier weer een fantastisch verhaal aan vast. De toegang, jawel, bedraagt 3£/p voor een senior, hiervoor mag je 45” naar beneden en naar boven klauteren. De 3 bruggen zie je al onmiddellijk en liggen gewoon boven mekaar. De rest van de wandeling is voor de waterval voorbehouden, alleen als je in Noorwegen geweest bent, dan is dit toch maar minnetjes hoor en daar zijn ze allemaal gratis te bekijken.

Je komt terug boven bij een oubollig hotel met bar. We zijn er een pint gaan pakken. Terwijl we die met veel smaak zaten op te drinken zagen we dat er een “Sunday roast” opgediend werd. Het was een buffet dus konden we zien hoe het vlees eruit zag en het zag er uit als een goede rosbief en dat voor 10£, dat konden we niet laten liggen. We zijn dus mee gaan aanschuiven met de “locals” die daar elke zondag komen eten, dus het moest goed zijn en dat was het ook.
Daarna zijn we richting Aberyswyth gereden en de weg daar naartoe is echt prachtig. De heuvels met de verschillende vakken met weilanden en op de achtergrond een azuur blauwe zee, echt mooi. Alleen spijtig dat er geen parkings waren om eens even te stoppen. Wij zijn niet gestopt in Aberyswyth, we zijn meteen doorgereden naar de camping in New Quay (Cross Inn) en hebben ons daar neergezet voor de namiddag.

30/06/2014 (Ma) Het is een bewolkte dag, als de zon er is, is het goed, maar als ze achter de wolken verdwijnt steekt er een frisse wind op.
We hebben vandaag een bezoek gebracht aan New Quay, maar ook aan Aberaeron. Hier waren we gisteren doorgereden en we vonden het een heel mooi stadje en we wilden het echt eens wat verder bekijken.
In New Quay heb je voldoende parking, alleen ze kosten nog al wat. Voor een grote auto, mobilehome dus, moet je 6£ neertellen. Uiteindelijk hebben we 2£ betaald voor een gewone auto, na een dik uur waren we al terug.
Daarna naar Aberaeron. Hier heb je ook een mooie parking. Voor een mobilehome vragen ze daar 5£. Wij hebben 2,5£ betaald voor een lichte vrachtwagen. ’t Is niet omdat er ramen instaan dat je meteen ook maar het dubbele moet betalen he.

Het stadje Aberaeron is wel mooi. Ze maken er werk van moet ik zeggen. De meeste huizen of huisjes zijn mooi opgeschilderd en allerhande kleuren. We hebben op de parking gegeten.

Daarna zijn we terug naar de camping gereden in Cross Inn. We hebben overwogen om verder te rijden, maar we moeten ons wat inhouden. Lekker buiten gezeten en gelezen.

01/07/2014 (Di) Vandaag willen we wat afzakken naar het zuiden en onderweg hier en daar wat bekijken. Het weer is trouwens weer prachtig.
Onze eerste stop is Castell Henllys, een nederzetting gebaseerd op opgravingen uit het IJzeren tijdperk. De weg er naartoe was in onze ogen niet echt geschikt, veel te smal. Het parkje was wel eens interessant om te zien. De gids kon ons niet echt te woord staan omdat ze veel te moe was van het samendrijven van de schapen, die waren namelijk ontsnapt.

Onze volgende stop had Pentre Ifan moeten zijn, dat is een Neolithische monument in de buurt van Nevern, maar de weg er naar toe was 2,5 mijl via een padje waar we echt niet door konden, er stond trouwens vermeld “Not suited for coaches” en dat zegt wel iets. En toen hadden we het gehad. We zijn doorgereden naar de CCC camping die we op het oog hadden in de buurt van St. David’s. We hebben ons eerst maar even neergezet om te ontspannen. Daarna hebben we een wandeling gemaakt naar de kust, toch een flinke afdaling en terug een flinke klim dus. Maar aan de kust was het wel mooi. Een deel van het Coast pad gedaan en daarna terug.

Een lekker wijntje en rustig in de zetel buiten gezeten tot ruim 8h, naar de lege zee zitten kijken. Want daar vaart geen één boot op! Ja in de loop van de namiddag de ferry naar Ierland, dat is al.

Heel laat geslapen, want we moesten de 1/8ste finale zien van België tegen de USA en dat was spannend hoor. Uiteindelijk hebben de Belgen gewonnen met 2-1 in de verlengingen.

02/07/2014 (Wo) We hebben vandaag St. David’s bezocht. Leuk stadje trouwens. Eerst de kathedraal en de ruïne van het bisschoppelijk paleis.

Daarna nog wat door het stadje gelopen en een boot gaan boeken (25£/p). Zo’n super speed boot. Een tocht van 1 uur rond het eiland Ramsey. Heel tof is dat. In volle vaart naar het eiland toe en dan met momenten rusting naar de structuur van de rotsen kijken of de diverse vogels die er te zien zijn. Echter geen papegaaiduiker (puffin), die moesten we met rust laten. We hebben ze wel gehoord, ze maken het geluid van koeien. We hebben wel veel Guillemot en Razorbills gezien, zeevogels die daar veel voorkomt maar elders blijkbaar niet zo enorm.
Op het laatst toch nog wat bochtjes aan hoge snelheid, plezant

03/07/2014 (Do) Mist en motregen deze morgen, echt slecht.
Maar we zijn er toch met goede moed ingevlogen. Hoewel vliegen, al die kleine wegen beginnen me toch wel tegen te steken hoor. Tegen 30, max 50 km/h de hele afstand afleggen, telkens om de hoek kijkende of er geen auto aankomt, het weegt soms zwaar.
Onze eerste stop was in Dale, maar veel hebben we daar niet uitgespookt. Er kwamen opklaringen aan en we zijn nogmaals vliegensvlug naar St Ann’s Head gereden.
Daar was de opklaring ofwel al voorbij ofwel nog niet toegekomen,’t was er in elk geval nat. We hebben eerst maar eens een aperitief gedronken en omdat het nog nat was eerst maar gegeten. Daarna waren we vertrokken maar na 5 min teruggekeerd omdat het weer begon te regenen. Even zitten lezen. Daarna is het gelukt, een wandeling langs de Pembrokeshire Coast Path van een kleine 2 uur. We kregen zelfs even de zon te zien. Het water van de zee kleurt dan onmiddellijk mooi op, in plaats van dat grauwe grijs.

Rond 3h zijn we op zoek gegaan naar een camping. In de buurt van Broad-haven vonden we er de heel nette Creampots camping.
We hadden gisteren lamskoteletten gekocht bij de beenhouwer, verse. Man waren die lekker, dat is iets anders dan de koteletjes die we in België kunnen kopen hoor.

04/07/2014 (Vr) Een dag om zo snel mogelijk te vergeten. Rot slecht weer. Als bezigheid hebben we het kasteel in Pembroke bezocht. Lijkt gewoon op die andere, we hebben het voorlopig wel gehad met kastelen en burchten.

De dag maar verder uitgezeten op een boeren-camping in St.-Petrox. Goed dat we alles bij hebben want we hadden nogal wat twijfels betreffende het sanitair.

En maar regenen … We hebben wel het geschut gehoord van de tanks die oefenen in het natuurpark in het zuiden, net daar waar de kust het mooist blijkt te zijn. Goed dat we daar vandaag dus niet moesten zijn. Hopelijk moeten die mannen in het weekend niet oefenen en is het weer morgen toch wat beter.

05/07/2014 (Za) Soms kan het snel veranderen. Waar de dag van gisteren er één was om snel te vergeten is de dag van vandaag een dag om te onthouden.
Het begon om 7h, toen een tractor de kanten van de weg kwam snoeien en ons wakker maakte. Volop zon en dus het bed uit om ervan te genieten.
We zijn gaan wandelen langs het Pembroke Coast Path. Eerst naar het parkeerterrein net onder Basherston, gelukkig was de weg open.
Een flinke wandeling gemaak en van alles gezien te beginnen met St.-Govan’s Chapel. We hebben een flink eind van de wandeling gedaan en toen teruggekeerd.

Om te eten zijn we naar de volgende parking gereden. Hier ben je in de onmiddellijk omgeving van de Wales Green bridge, het Etretat van Wales zeg maar, en de Stack Rocks. Zijn dan nog een eind de wandeling afgelopen, maar we hebben uiteindelijk niet het punt gevonden waar we deze voormiddag teruggedraaid zijn.

Het enige minpunt van de dag was de zoektocht naar een camping die ons uiteindelijk terug bij de boer bracht waar we gisteren waren. Uiteindelijk vielen de douches nogal mee en met de zon in de lucht was het er heel aangenaam.

’s Avonds hebben we nog wat zitten verbroederen met een koppel uit Ruppelmonde die hun tweede dag in Wales waren.

06/07/2014 (Zo) ’s Morgens had het een beetje geregend, maar uiteindelijk is het goed droog gebleven met flinke periodes met zon.
We zijn vertrokken richting huis, maar in eerste instantie richting Bath. We waren rond 1h op een Park&Ride parking nabij Bath.
Tijdens de rit naar Bath hadden we al de indruk dat Bath een heel mooie stad is en dat is alleen maar bevestigd geworden. Maar druk, enorm veel volk was er op de been. Eerst hebben we de kathedraal bezocht want die sloot een tijdje wegens een optreden van het koor.

We wilden na de kathedraal de Romeinse baden bezoeken, maar daar stond een rij van vijftig-zestig man, dus zijn we eerst naar de Royal Crescent gewandeld, een rij huizen in een gebogen straat, heel mooi. Ook het Circus waar de huizen in een ronde, rond het rondpunt staan is zeer mooi.

Toen we nadien terug keerden naar de Romeinse baden was de rij weggewerkt en zijn wij naar binnen gewandeld. 14£/persoon is niet weinig, maar er is dan ook van alles te zien daarbinnen. Het is dus niet alleen het centrale bad, maar ook neven baden, hete, warme en koude kamers en diverse overblijfselen van de opgravingen die daar gedaan zijn. We vonden het toch wel uitgebreider en beter bewaard dan de opgravingen bijvoorbeeld in Trier of Xanten. Je kan eigenlijk alleen maar enorm respect hebben voor de Romeinen en wat zij in die tijd allemaal al konden en de donkere jaren die nadien kwamen.

Ook de Pulteney bridge is wonder mooi. In’t kort, Bath moet je gezien hebben als je in Engeland bent.

We zijn we naar The Backberries Camping in Monkton Fairleigh gereden.

07/07/2014 (Ma) Het was weerom een stralende dag, volop zon maar ook wel eens wolken.
We zijn nu definitief op de terugweg. Vandaag gaat de rit naar Canterbury om toch nog niet meteen de boot op te moeten. Eerst hadden we gedacht op een CCC camping te gaan, maar onze GPS stuurde ons toch weer door zo’n kleine straatjes en na 3 uur bollen was ik het beu en zo waren we op een Park & Ride uitgekomen, ergens aan New Dover street geloof ik. Voor 3£ kan je daar 24h blijven staan en er is een aparte zone voor mobilehomes.
Op de hoek van de parking is een prachtige Inn en daar zijn we heel lekker gaan eten.
Na het eten zijn we met de bus naar Canterbury gereden, om de 8 min is er een bus, is toch geweldig en in de prijs inbegrepen ook nog.
Het evenement van de dag was het feit dat Ria wel eens rond de kathedraal wou wandelen. Niet binnen want dat kost te veel. Dat was echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Blijkbaar wordt de kathedraal volledig afgeschermd door huizen. Dus wij de Cathedral Shop binnen. Er stond duidelijk dat dit niet de ingang was van de kathedraal. OK geen erg want we wilden er enkel eens rondwandelen. Dus wij langs achter buiten en lekker wandelen in de tuin. Zo belanden we achter de kathedraal bij een tuin omringd door een zuilengang, de kloostergang dus. Oh, dat is mooi, laten we maar eens gaan kijken, daar doen we toch niemand kwaad mee. Daar wat rondgelopen, gingen er 2 kerels door een deur ergens binnen, wij er achterna, de kathedraal binnen natuurlijk. Ja, toen we daar dan toch waren hebben we maar een rondgang gemaakt. Heel mooi trouwens. En dan langs de ingang terug naar buiten, bleek dat we 21£ uitgespaard hadden. Nu, het was niet onze bedoeling maar we zijn toch ook niet gaan betalen hoor.
Na nog wat rondgehangen te hebben zijn we met de bus terug naar de parking gereden. Het was nog vroeg en we vonden onze draai niet op die parking en dus zijn we alsnog naar de camping gereden, waar we een verharde standplaats kregen voor de prijs van een gewone standplaats zonder elektriciteit. Hier konden we dan toch nog een paar uur buiten zitten en genieten van de rust voor onze laatste dag.
Morgen moeten we zien een boot te verschalken want we hebben niets gereserveerd. Ik hoop dat de Rond van Frankrijk al overgezet is tegen die tijd, want er blijken serieuze problemen te zijn met de trein en eer die hele karavaan overgezet is … We zien wel, we zijn tenslotte niet gehaast.

08/07/2014 (Di) We waren vroeg wakker, zoals gewoonlijk als we vertrekken. We zijn rustig gaan douchen en lekker ontbeten en toen hop naar de boot toe. Ergens moet je dan kiezen en ik koos voor DFDS ipv P&O. De boot kosten wel 144£ maar ja, je moet nu eenmaal terug en dat is dan het nadeel als je je niet wil binden aan een tijdstip, de prijs van de vrijheid dus.

Populaire posts van deze blog