2014/08 De Moezel en de Lahn

21-24/08/2014 (Do-Zo) Een lang weekend in Kesten aan de Moezel met de kinderen en de 3 honden. Ria en Hilde zijn weer een dag vroeger vertrokken met de mobilehome. Vrijdag ben ik dan met Peter nagekomen. Wij slapen bij Ferres.
Vrijdag zijn we in het stadje gebleven, hier en daar wat wijn gedronken en bij de nieuwe Griek gaan eten. Dat was geen algemeen succes. De Griekse voorgerechten waren lekker, de Duitse hoofdgerechten (schnitzels) helemaal niet. De Ouzo maakte dan wel weer wat goed. Nadien halt gehouden bij de Fahrrad tankstelle van Werner. Nog wat wijn en voor mijn verjaardag een paar borrels, straf spul. Daarna gingen de dames naar de mobilehome en wij naar Ferres, daar zat een groep nog door te zakken en zijn we maar mee aangeschoven. De baas trakteerde nog met een fles Sekt. Om 1h was het hoogtijd om in’t bed te duiken.
Zaterdag zijn we naar Bernkastel gereden en zijn we naar de ruïne gewandeld. ’t Was maar fris en maar net droog. Nadien zijn we naar Hoffman gereden en dat was een geluk want ze vertrokken op weekend. Onze bestelling ingeladen en ik ben met Ria te voet naar beneden gewandeld met een paar honden.
Zondag morgen waren ik en Peter vroeg op, we waren ook op tijd geslapen, en zijn we voor de derde keer op zoek gegaan naar dat kruis dat boven op de berg staat. Er zijn daar boven zoveel wegen dat het ons tot hiertoe niet gelukt was. Maar nu wel! We hebben het gevonden, dwz dat we een nieuw doel moeten zoeken voor de volgende keer. In de namiddag zijn de kinderen naar huis vertrokken en hadden wij (eindelijk) rust.

25/08/2014 (Ma) Vandaag beginnen we aan onze eigenlijke vakantie en het is de bedoeling een stuk van de Lahn te volgen vanaf de monding tot zowat Wetzlar.
We begonnen dus in Lahnstein, waar de Lahn in de Rijn uitmondt. Ze hebben daar 2 mobilehome parkings. De gene die het dichtst bij het stadje ligt, trekt op niks. De andere ligt aan de Rijn oever en die is redelijk goed. Beide zijn gemengde parkings.
We hebben de fiets genomen en naar het oude stadje gereden. Eigenlijk is er niet echt veel te zien en we zijn nogal vrij snel teruggekeerd.

Van Lahnstein ging het dan verder naar Bad-Ems. Er is hier een mobilehome parking achter een jachthaven, eigenlijk ingesloten door de jachthaven. Maar het is er rustig staan.
Bad-Ems is een kuuroord met geweldig grootte gebouwen en grandeur van vervlogen tijden toen Russische keizers hier op bezoek kwamen. Er staat dan ook een Russisch Orthodoxe kerk. Al bij al is dit een mooie stad met aangename boulevards langs de Lahn waar je aangenaam kan kuieren. Maar het begon te druppelen en dus tijd om terug te fietsen. Het heeft de ganse avond en nacht geregend.

26/08/2014 (Di) ’s Morgens was het nog aan het miezeren. Eerst hebben we een douche genomen in de jachthaven. Dat is ook de eerste keer dat we dit doen.
Mits wat halve pogingen om te stoppen, zijn we in 1 trip naar het kasteel Oranienstein gereden in Diez. Normaal zijn daar 4 rondgangen per dag, 2 in de voor- en 2 in de namiddag. Nu dus niet. Die in de namiddag gaan een paar dagen niet door.
Er zat dus niets anders op dan de plannen te veranderen. We zijn dan maar verder gereden naar Limburg. Eén van de mooiste stadjes aan de Lahn.
We zijn op de camping gegaan (19,50€) want de parking was onder de bomen en we vertrouwden het weer niet. Het was er trouwens ook wreed donker onder die bomen. Bij heet, droog weer, gewoon ideaal. De camping is echter alles behalve ideaal, want net onder een viaduct van de autosnelweg. Blijkbaar is de aansluiting tussen land en brug alles behalve goed gemaakt, want telkens er een vrachtwagen overging was er een serieuze bonk.
Ondertussen was het terug beginnen regenen en de man van de camping vond het toch raadzaam om ons niet op het gras te zetten en dat vonden wij ook goed.
Toen het een beetje overging zijn we te voet naar het centrum gewandeld, ’t is maar een 10-tal minuten. Limburg is inderdaad heel mooi en zeker de moeite waard om te bezoeken, maar je vindt er geen enkel pijltje naar de bezienswaardigheden noch een toerist info. We hebben er een hele tijd rondgelopen en toen het echt begon te regenen zijn we een pint gaan pakken.

Het stopte echter niet en dus zijn we maar door de regen terug gegaan.
Door de regen op de mobilehome hoorden we het verkeer op de brug minder. Het heeft nog een flink eind in de nacht geregend.
We hebben wel afgesproken dat we morgen hoe dan ook de eerste rondleiding willen hebben in Oranienstein om 9h.

27/08/2014 (Wo) We hebben een drukke dag dus. We zijn op tijd opgestaan. Trouwens we hebben redelijk goed geslapen ondanks die brug en het weer was dik in orde vandaag.
Om 8:30h waren we aan de kazerne, want het kasteel Oranienstein ligt in een kazerne en daar kom je dus zo maar niet in. Op de parking hebben we nog ons ontbijt gegeten want dat moest nog gebeuren.
Iets na negen kwam dan onze gids ons ophalen. Het was een privé rondleiding, want wij waren de 2 enige die op dit onmogelijke uur aanwezig waren. De rondleiding was dan ook goed. De binnenkant van het kasteel stelt niet zo heel veel voor. De voornaamste items waren de plafonds. Maar het is wel eens de moeite waard en het kost maar 4€/p.

Diez hebben we voor de rest maar links laten liggen en we zijn verder gereden naar Runkel. Hier vonden we geen parking, mede door wegenwerken. We zijn dan maar doorgereden naar Villmar. Daar zijn parkings genoeg. We hebben onze fiets genomen en langs de oever van de Lahn terug naar Runkel gereden. Dat was echt goed en maar 3,5 km. Runkel is een dorpje met een paar mooie gezichten, maar lang blijf je er niet hangen. We hebben er nog een terrasje meegepikt en dan teruggefietst naar Villmar.

In Villmar is geen barst te zien en de restaurants sluiten tijdens de middag, dus wij weg. De reis ging dus vervolgens verder naar Weilburg.
Hier hebben ze een geweldig grote mobilehome parking. Voor 6€ mag je er overnachten zonder elektriciteit (8€ met).
Het stadje is een schot in de roos. We zijn begonnen met te gaan eten op een terras. Er is daar ook een mooi slot met een mooie tuin. De tuin kan gratis bezocht worden en dat hebben we uitvoering gedaan. Het kasteel is te bezoeken met een gids voor een luttele prijs van 4€/p. Luttel, omdat het kasteel nog vol staat met authentieke meubels en de muren zijn er nog behangen met erg mooie decoraties. Het lijkt een soort behangpapier, alleen is het natuurlijk authentiek en stelt het hele taferelen voor. Spijtig dat je er geen foto’s mag nemen.

Nadien zijn we een ijsje gaan eten en dan terug naar de mobilehome. Dit was tenminste een dag die gevuld was.

28/08/2014 (Do) We hebben het iets rustiger gedaan deze morgen. Onze eerste stop is het slot in Braunfels. Er is daar een parking net voor het kasteel en als het uitkomt moet je daar zeker gaan overnachten, het uitzicht is er prachtig.
Het kasteel ziet er sprookjesachtig uit, met torentjes en dergelijke.

Bezoek is ook hier enkel met een gids en kost 6€/p. In dit geval vonden wij dit wel te veel. Het is eerder een museum van oude schilderijen. De muren waren voor de rest kaal, de plafonds waren niet echt versierd, er waren dus enkel de schilderijen. Er waren er wel enkele van een beroemde school maar geen van de grootmeesters zelf. Het kasteel is dus van buiten mooier dan van binnen.
Na het bezoek aan het kasteel zijn we naar het dorpje afgezakt. Dat heeft een mooie markt plaats met veel vakwerkhuizen. We hebben er niet al te slecht gegeten en een stokbrood gekocht van 2,5 €.

Nadien zijn we naar Wetzlar gereden. Daar is het wel bij gebleven. We waren naar de mobilehome parking gereden, maar die is enkel geschikt voor een kort verblijf, hoewel je hebt altijd kandidaten. Wij zijn naar de camping gereden, maar die vonden we ook niet alles en toen hadden we het weer maar eens gehad. Wat doen we nu? Veel tijd hadden we daar niet voor nodig. Het werd terug naar Kesten of wat had je gedacht.

29-30/08/2014 (Vr-Za) Lekker rustig aan de Moezel met redelijk goed weer. Op tijd een wijntje en een wandelingetje. We worden oud(?).

Populaire posts van deze blog