2016/04 – Noord-Holland

We hebben de laatste tijd iets met "Noord" blijkbaar, want voor deze reis hebben weer zo'n bestemming uitgekozen.

01/04/2016 (Vr) Leiden - we zijn afgereisd naar Noord-Holland en we beginnen in Leiden. We hebben een wandeling door het centrum en ik heb hier een collega wonen die we eens een bezoekje gaan brengen.
Ria heeft een overnachtingplaats gevonden privé, waar 3 mobilehome kunnen staan.

Leiden is een studentenstad, naar men zegt 85000 en dat zie je eraan. Overal fietsen en niet zo eens één maar in rijen dit overal tegenaan. Verder is Leiden ook bekend voor zijn grachten, naast de fietsen zie je er dus heel veel water.

De wandeling bracht ons achtereenvolgens langs:
De beestenmarkt, het grootste plein van Leiden, maar toch nog vrij klein. Om een groot plein te krijgen leggen ze in Leiden verschillende pontons naast elkaar tot het oppervlak groot genoeg is. Zouden er hier niet veel verdrinken als ze met hun zatte botten in water tuimelen?
De Historische haven aan het Galgewater waar nogal wat oudere schepen aangemeerd liggen en de Stadstimmerwerf een oud huis (Hollandse renaissance 1612) met achterin een binnenplaats met gerenoveerde pakhuizen.

Een molen, genaamd De Put, een plaats waar ooit het geboortehuis van Rembrandt heeft gestaan en de Kweekschool voor Zeevaart, de zeevaartschool dus.

Dit laatste gebouw had vroeger van die typische smalle trappen zoals je die op een boot aantreft en de studenten sliepen in hangmatten.
Verder heb je natuurlijk nog de gewone bezienswaardigheden zoals het stadhuis, de waag, de burcht uit 1150. Mijn collega vertelt aan bezoekende Amerikanen dat die burcht gebouwd is toen Amerika nog niet ontdekt was. Het heeft steeds een verrassend effect blijkbaar. En een paar binnen tuintjes.

2/04/2016 (Za) Na het bezoek aan Leiden zijn we een beetje verder gereden naar de bollen streek. Er was redelijk goed weer voorspeld, meer zelfs de eerste echte lente dagen, maar dat viel vandaag wel tegen. Het was helemaal niet warm. Hier kweken ze geen zeelui maar bloembollen voor tulpen, narcissen, … en ook Keukenhof, de “bollentuin” van Nederland vind je er.

We hadden een overnachtingplaats bij een landbouwer die op zijn terrein ruim 30 plaatsen had voorzien, vooral dan voor de lente periode als de tulpen in bloei staan. De boerderij lag echter niet echt in de bollen streek denken we, die ligt meer naar de kust op aan. We hebben ook gemerkt dat die bollen blijkbaar in zanderige grond gekweekt worden, eigenlijk echt strandzand.
De eerste dag zijn we gaan fietsen. In eerste instantie zijn we naar de Kagerplassen gefietst en het Kager eilandje. Je kan er met het pond naar toe. Spijtig is wel dat het eiland helemaal volgebouwd is en nog wel tot op de rand, dus je hebt nergens zicht op het grotere meer. Maar het was wel eens mooie om er geweest te zijn.

Geluncht hebben we in een brasserie net voorbij het pond, een gezellige baas en het eten was ook OK.
In de namiddag zijn we dan doorgereden naar Keukenhof. Heel mooi hoewel we vóór het tulpenseizoen daar waren. Het was nog wat vroeg op het jaar en het was te koud geweest. Maar er waren veel narcissen en krokussen.

Daarna moesten we nog een flink end terug fietsen. Onderweg terug even bij diezelfde brasserie gestopt voor respectievelijk een pintje en een koffie. Uiteindelijk een dikke 30km op de teller.

03/04/2016 (Zo) ’s Morgens was het weer nog altijd niet al te best, maar we zijn toch maar vertrokken voor een fietstocht in de zogeheten Hollandse Plassen. We hadden zelf één en ander uitgewerkt qua fietsknooppunten.
De tocht was heel mooi, ’s middags lekker geluncht aan één van de kanalen.

In de namiddag kwam de zon er mooi door en werd het lekker warm. De terugweg was lelijk wind op en boven op zo’n dijk kan dat hard waaien hoor. Toch zijn we nog even wat verder gereden, niet meer dan een grote kilometer, om een koffie met een stuk appeltaart.
Daarna zijn we terug naar de parking gereden en hebben we ons in onze zetels buiten gezet. In de zon met een lekkere fles rosé van Cune.
Het werd vandaag dus een echt zalige dag en ook vandaag hadden we meer dan 30km gefietst.

04/04/2016 (Ma) Amsterdam, ja, over Amsterdam ga ik niet veel vertellen, iedereen kent dat. We waren geparkeerd op de City Camp echt een aanrader. De prijs is gemiddeld, laagseizoen 18€, echter 4€ voor wat elektriciteit is er wel wat over.
De City Camp is tov. A’dam aan de andere oever van het IJ en dus moet je met het pond over en weer. De buienradar gaf regen en dus zijn we eigenlijk een beetje hals over kop vertrokken, boenk het verkeerde pond op. Er was nog een koppel Belgen die op dit pond zaten en je kon zo merken aan de overkant dat ook zij op de verkeerde zaten. Ondertussen was het hard aan het regen en dus zijn wij gewoon terug gevaren naar het startpunt. Later zagen we die mensen opnieuw en zij waren zeik nat geworden voor ze aan het station waren.
Wij moesten wel 20 min wachten op de juiste boot, maar we waren dan toch niet zo nat en te voet gaan moesten sowieso al genoeg.
Ondertussen was het middag en moesten we eerst gaan eten. Je merkt het al, we hadden beter op ons gemakje de bui uitgezeten in de mobilehome en wat gegeten voor we vertrokken want in zo’n stad is het altijd te duur en de kwaliteit net iets te min.
Wel hebben we het beroemde proefhuisje teruggevonden waar we in onze jeugdjaren met vrienden een borreltje gingen drinken.

Hieronder wat sfeerbeelden van de rondwandeling.

Eigenlijk was het laatste stukje van de rondwandeling het meest typische, het ademde meer de sfeer van vroeger met onder andere het oudste houten huis van Amsterdam. Hier hebben we een Texels biertje gedronken, heel lekker.

Op het laatst hebben we ons nog geforceerd om nog naar het VOC schip te lopen. We vonden er ook de beroemde “Tulpen uit Amsterdam”

Op de terugweg vind je nog wat moderne architectuur, maar bijlange niet zoals in Kopenhagen.

05/04/2016 (Di) Eigenlijk hadden we 2 dagen Amsterdam ingepland, maar gezien de weersvoorspellingen hebben dit maar ingekort naar 1 dag. Zodoende kunnen we vandaag naar het eiland Texel overzetten, want het wordt een droge dag vandaag.
We zijn dus naar Den Helder gereden. Daar hebben ze een mooie parking aan de haven. 10€/dag en 1€ voor 1kw, douches en toiletten inbegrepen.

We hadden onze les geleerd in Amsterdam en we hebben dus eerst wat gegeten voor we vertrokken en de namiddag zijn we dan vertrokken naar Texel voor een rondrit. Ook hier hadden we normaal een ganse dag voorzien, maar weerom, meer tijd dan een halve dag hebben we niet.
De rondrit viel wel mee met in het begin meer duinen, dan een stuk dennenbossen zoals bij ons en dan weilanden en akkers met hier en daar een boerderij, plus een paar dorpjes. Den Burg viel wat tegen, het had een nogal groot Sluis gehalte.

We zijn nog even langs Oudeschild gereden maar we wilden de boot van 6h halen en daar hebben we flink voor moeten trappen hoor, wind op kop en met zoveel wind dat je de indruk had helemaal geen elektrische ondersteuning te hebben ook al stond die op zijn hoogste stand. Maar we hebben het gehaald al was het op het nippertje. Dachten we toch. Bleek dat de boot moest wachten op een ambulance.

06/04/2016 (Wo) Vandaag gaat het regenen en nog geen beetje ook. ’s Morgens zijn we het stadje ingewandeld. Daar is niet zo heel veel te zien. We hebben er wat boodschappen gedaan en dat was het zo’n beetje.
Tegen de middag was het aan ’t gieten, maar we hadden een alternatief. Het Marine museum. En dat viel heel goed mee, met verschillende zalen waar in eerste instantie schaalmodellen uitgestald staan en de geschiedenis van de Nederlandse Marine wordt verteld.

In de duikboot

Daarnaast is er een tweede hal met allerhande toestellen die je kan uitproberen, vooral voor de kinderen heel plezant.
Er is de brug van een fregat,

de rest van de boot is verschroot en dan zijn er nog twee schepen, een stoomzeilschip waar je een koffie kan drinken

en een mijnenveger, maar die stelde niet echt veel voor.

Het was bijna 6h voor we terug waren, we hadden dus die namiddag met heel veel regen en nog meer wind goed ingevuld.

07/04/2016 (Do) Deze nacht was rotslecht geweest met heel veel wind en regen. Slecht geslapen dus. Maar het werd tijd om verder te gaan.
We zijn naar Harlingen gereden, over de afsluitdijk natuurlijk. We hebben die vroeger ook al eens gedaan. Saai gebeuren eigenlijk, een dijk langs de ene kant en langs de andere water, niets dan water.
In Harlingen is er zaterdag een vloot dag en dus lagen de havens vol met oudere boten. Wel leuk om te zien.

We hebben ook een rondwandeling gemaakt door het stadje.

Maar de wind en de regen blijven ons parten spelen en dus dachten we dat een beetje meer het binnenland in iets beter zou kunnen zijn en zodoende zijn we naar Sneek gereden.
Eerst hadden we een parking op een binnenkoer van een hotel. Maar dat viel zo tegen, na al die mooie open parkings tot hiertoe dat we het echt niet zagen zitten. Gelukkig is er nog een alternatief bij een botenbouwer en daar sta je zeer mooi.

Het is dan een kilometer of 5, 6 naar het stadje, dat we nog een blits bezoek geschonken hebben. Ook weer een stadje met grachten met oude huisjes. De verzadiging begint op te treden.

Ondertussen was de wind gelukkig wat gaan liggen en werd het weer zelfs aangenaam.

08/04/2016 (Vr) We gaan terug naar het zuiden en onze eerste stop is Elburg. Dit is een eigenaardig stadje dat ingedeeld is in rechte blokken binnen de oude grenzen van de voormalige muren.

Doesburg zullen we ons vooral herinneren van de oudste kroeg van Nederland in de Waag en van de beelden aan het water, die een fantastisch optisch effect geven (met dank aan collega Franco)

Doordat we op een bussenparking stonden omdat de normale parking niet beschikbaar was, besloten we nog verder te trekken. En dat was ineens een hele trip, namelijk naar Wesel in Duitsland.

09/04/2016 (Za) Een zalige dag. Zon van ’s morgens tot ’s avonds. In de voormiddag wat gaan shoppen in Wesel zelf en ’s namiddags bij de Mobi zitten lezen.
We zijn schnitzel gaan eten in de kanoclub, maar die viel tegen. Dit was dan ook het enige minpunt van deze dag.

10/04/2016 (Zo) Gewoon ’s morgens na het ontbijt naar huis gereden, daar was het ook goed weer en konden we nog lekker buiten zitten. Ik denk dat het een goed verlof geweest is, want het gebeurt niet vaak dat we pas zondags thuis komen.

Populaire posts van deze blog