2017/08 – Sauerland

18/08/2017 (Vr) Deze keer gaan we Sauerland eens verkennen en dat begint eigenlijk net buiten Sauerland in Soest.
Soest is bij ons goed bekend omdat we daar jaren een kazerne hadden waar duizenden miliciens naartoe gestuurd zijn.
De parking is dik in orde en dat is een goed begin. Voor 8€ mag je er slapen en water tanken. Elektriciteit moet apart betaald worden. Er is een apart toilet en douche maar die kost wel 2€.

Het stadje viel ook heel goed mee. Het centrum is authentiek met mooie plekjes om te ontdekken. Enkel het weer kon wat beter.
In de “Ratskeller”, een restaurant in de kelder, serveren ze blijkbaar schnitzels en die moeten dan maar eens geprobeerd worden. En ze waren lekker, helemaal aan de top of toch een ex aequo met De Gouden Eenhoorn in Aken J.

19/08/2017 (Za) ’s Morgens zijn we nog even het centrum ingelopen voor wat boodschappen. Het was markt en dat is altijd gezellig.
Daarna zijn we naar Warstein gereden voor een bezoek aan de brouwerij omdat het nogal wisselvallig en fris weer is. Aan de brouwerij is een camping verbonden en dat blijkt later eigenlijk wel nodig ook. Voor 15€ mag je er blijven slapen en gebruik maken van het sanitair. Als je water wil tanken moet je wel bijbetalen.

We hadden ingeschreven voor de rondgang van 14:00h. Eerst is er een film te zien in een draaiende cinema. Echt heel mooi gedaan.
Vervolgens rij je met een treintje door de fabriek waar dan uitleg bij gegeven wordt. Ondanks dat je dus niet door de fabriek mag lopen is het toch goed gedaan en best interessant. Maar dan komt het. Na de rondrit stop je aan het café en mag je 2 uur, jawel 2h, gratis drinken, zoveel je opkan. Er waren dan ook nogal wat jongeren en we hebben ook 2 groepen gezien die een vrijgezellendag aan het vieren waren. Ideaal als start natuurlijk zoveel gratis bier. Wij hebben het iets rustiger gedaan.

20/08/2017 (Zo) Vandaag hebben we een fietstocht op het programma staan. Maar eerst zijn we maar eens naar Arnsberg gereden dan kan het nog wat warmer worden en kunnen we gaan fietsen in de namiddag.
Er is een gratis parking achter de Lidl. Van daaruit ben je zo in het stadje. Je moet dan wel de juiste kan uitlopen natuurlijk. We waren nogal aangetrokken door een wandelbrug en zodoende naar het nieuwe centrum gelopen. Gelukkig hadden we het nogal snel door.
Het oude stadje is voornamelijk 1 straat op de kam van de berg, die tevens ook de markt is. Bovenaan is er een ruïne van wat ooit een heel mooi kasteel moet geweest zijn.
Veel meer valt er over Arnsberg niet te vertellen, behalve dan dat we ’s middags nog maar eens schnitzel gaan eten zijn. Die was trouwens ook zeer goed.

Na de middag zijn we dan naar Stockem gereden aan de Möhnesee, maar dan wel aan de zuidkant van het meer. De parking is in terrassen aangemaakt tegen een helling en de plaatsen zijn redelijk recht. Hij kost wel 10€ en hiervoor krijg je extra elektriciteit. In principe ook water, maar daar kan je niet aan. De toiletten en douches zijn niet echt goed onderhouden.
Nadien zijn we gaan fietsen rond het meer. Niet al te ver hoor, een kleine 20 km. Je kan grotere tochten maken rond het meer. Ze zijn ook mondjesmaat met knooppunten begonnen blijkbaar. Die vind je hier en daar terug op een plannetje. De fietstocht viel mee en we hadden toch het gevoel dat we wat bewogen hadden vandaag. Deze morgen een wandeling en nu een fietstocht.

Eigenlijk lukt het niet meer zo goed met ons. Ik kan niet goed wandelen vanwege mijn knieën en Ria kan niet goed fietsen omdat ze pijn heeft aan haar arm en schouder en dat verergerd door te fietsen.

21/08/2017 (Ma) Vandaag gaat de rit om te beginnen naar Attendorn. Het was 60 km en de GPS gaf aan dat we daar anderhalf uur over zouden doen. Onderweg passeerden we de Sorpesee.
In de voormiddag konden we nog even het stadje bezoeken. Het stadje is te modern om echt interessant te zijn, dus dat was nogal snel bekeken.
Na de middag hebben we de Atta-Höhle bezocht. Het was even geleden dat we nog een grot bezocht hadden en de deze stond nogal hoog aangeschreven. Misschien lag het aan de gids, maar het was nogal saai. Dus daar zijn we weer voor een tijd vanaf.
Het was de bedoeling om naar een prachtig uitzichtpunt te gaan over de Biggesee, althans volgens een foto in een gidsje, maar we hebben het niet gevonden. Het is precies of ze willen hier hun toeristische trekpleisters zoveel mogelijk verborgen houden. Maw. de wegaanduidingen zijn beneden alle peil. Ook ronde punten vind ik niet goed. Bij het uitrijden staat geen enkele aanduiding meer welke richting je uit rijdt. Bij ons en in Frankrijk is dit veel beter.
Dus zijn we verder gereden richting Winterberg. Dat is nog veel verder dan de afstand van deze morgen, dus het heeft wel wat in gehad vooraleer we in Winkhausen waren. Dat is nog 21km van Winterberg, maar het was goed geweest. Trouwens de parking hier is goed. 9€ per nacht, met broodjesservice, maar dat is dan wel alles. Maar het is er lekker buiten zitten en we hebben er ook een wandelingetje gedaan. Het weer is eindelijk nog eens lekker warm geworden met flink wat zon. Het doet echt deugd.
We hebben nu de 3 meren plus-minus gezien die op onze route liggen. De Möhnesee, de Sorpesee en de Biggesee. De Biggesee doet het meest natuurlijk aan met veel bossen eromheen. Toen we naast de Sorpesee reden kwamen we door een dorpje dat echt een heel mooie wandelweg had langs de oever. Zeer de moeite waard. De Möhnesee is duidelijk de drukst bezochte en er zijn ook duidelijke fietspaden rond en heel wat haventjes, maar is eigenlijk de minst mooie.

22/08/2017 (Di) 62 vandaag en lekkere broodjes om mee te beginnen. We zijn begonnen met een parking in Altastenberg even buiten het dorp. Maar het was daar zo doods dat het we daar sneller weg waren dan gekomen. Dan maar de hoogste berg van de streek gaan opzoeken de Kahler Asten. Daar we geen wandelingen voorbereid hadden en je daar niet zomaar die wandelingen op papier vind, hebben we een korte wandeling gemaakt rond de top.

Nadien zijn we dan naar Winterberg gereden. Na veel vijven en zessen vonden we een parking die een beetje aanvaardbaar was. Het centrum van de stad is typisch voor een wintersport stad met een grote winkelstraat, maar voor de rest weinig te zien.
Uiteindelijk besloten we er niet te blijven en gezien onze toer zowat rond was konden we net zo goed de terugweg aanvangen. Zodoende zijn we terug in Warstein aanbeland. Tenslotte was het daar goed staan. Toen we ons gingen aanmelden stond onze gids Barbara er en ik begroete haar uitbundig, wat nogal wat verwonderde blikken opleverde. Toen Ria dan nog vroeg naar een restaurant omdat ik jarig ben, bleek onze Barbara ook jarig en na wat weifelen bleek dat we op dezelfde dag geboren te zijn. Qua toeval kan dat tellen vind ik.
Er is dan ook nog eens een goed restaurant, naar Duitse normen, vlakbij en dus kon de avond niet meer stuk.

23/08/2017 (Wo) ’t Is dat we geen brood meer hadden, want anders waren we misschien gewoon blijven staan. Maar omdat we dan toch weg moesten voor boodschappen zijn we maar ineens naar Wesel gereden, ongeveer halfweg naar huis. Daar waren we tegen de middag en het was er zalig weer. In de namiddag hebben een fietstochtje gemaakt naar het terras aan de overzet naar Xanten en terug. Voor de rest een lekker rustige namiddag.

24/08/2017 (Do) Naar het centrum wat gaan shoppen en daarna naar huis, want morgen hebben we een trouwfeest van een neef van Ria.